Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2006 r., sygn. II FSK 889/05

Sąd I instancji w zaskarżonym wyroku stwierdził jednoznacznie, że w momencie wyrokowania istnieje decyzja rozstrzygająca odmiennie datę utraty przez podatnika statusu zakładu pracy chronionej, niż to przyjęto w decyzji administracyjnej ostatecznej, w oparciu o którą wydano przedmiotową decyzję podatkową. Okoliczność ta stanowi zatem przesłankę wznowienia postępowania podatkowego, nie była natomiast podstawą do uchylenia zaskarżonej decyzji na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. b uppsa, bowiem w myśl tego przepisu podstawą taką jest naruszenie prawa dające podstawę do administracyjnego wznowienia postępowania. Oznacza to, iż zaskarżona decyzja musiałaby zostać wydana w sytuacji gdy zachodziły wymienione w art. 240 § 1 Op przesłanki wznowienia postępowania, a organ ich nie uwzględnił.

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 marca 2005 r. sygn. akt I SA/Lu 21/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę S. w likwidacji z siedzibą w L. na decyzję Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 6 marca 2001 r., utrzymującą w mocy decyzję organu podatkowego I instancji (Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie) z dnia 28 listopada 2000 r. orzekającą o odpowiedzialności płatnika z tytułu wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za miesiąc styczeń 2000 r. w zaniżonej wysokości.Z ustalonego w decyzji ostatecznej stanu faktycznego wynikało, że S. wypłacając pracownikom wynagrodzenie za miesiąc styczeń 2000 r. pobierała zaliczki na podatek dochodowy, jednakże rozliczyła je na zasadach przewidzianych w art. 38 § 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176) dla zakładów pracy chronionej w sytuacji, gdy na mocy decyzji Wojewody Lubelskiego z dnia 14 lutego 2000 r. utraciła ten status z dniem 1 stycznia 2000 r. Z tego powodu organy podatkowe uznały, że S. powinna była wpłacić zaliczkę na rachunek urzędu skarbowego w wysokości wynikającej z art. 38 § 1 updf.W związku z niedopełnieniem tego obowiązku przez płatnika na podstawie art. 30 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926) orzeczono o odpowiedzialności płatnika z tytułu niewpłacenia zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2000 r. w należnej wysokości, określając przy tym tę wysokość oraz kwotę zaległości z tego tytułu i odsetki za zwłokę.W odwołaniu od decyzji Urzędu Skarbowego S. wniosła o zawieszenie postępowania do czasu rozpatrzenia jej wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji pozbawiającej ją statusu zakładu pracy chronionej. Jej zdaniem decyzja ta nie może mieć mocy wstecznej, nie powinna zatem wpływać na rozliczenie przedmiotowej zaliczki za styczeń 2000 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00