Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2006 r., sygn. I FSK 396/06

Każdy związek - zarówno bezpośredni, jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Juliusz Antosik (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Zirk-Sadowski, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka, Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2006 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Kopalni Węgla Brunatnego "K." Spółki Akcyjnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 1 grudnia 2005 r. sygn. akt I SA/Po 2983/03 w sprawie ze skargi Kopalni Węgla Brunatnego "K." Spółki Akcyjnej w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 19 listopada 2003 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu , 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz Kopalni Węgla Brunatnego "K." Spółki Akcyjnej w K. kwotę 6.824 zł /słownie: sześć tysięcy osiemset dwadzieścia cztery/ tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 1 grudnia 2005 r., I SA/Po 2983/03, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę Kopalni Węgla Brunatnego "K." SA w K. na decyzję Izby Skarbowej w P. z dnia 19 listopada 2003 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu wyroku Sąd, przedstawiając stan sprawy, podał, że kontrola skarbowa przeprowadzona w Spółce wykazała nieprawidłowości w zakresie korzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony. Stwierdzono, że Spółka na podstawie umowy z 18 czerwca 2001 r. zawartej z Energetyką "K." SA zobowiązała się do przestawienia linii elektroenergetycznej SN, kolidującej z odkrywką węgla brunatnego "D.". Linia ta została przekazana Energetyce nieodpłatnie, a podatek należny Spółki został obniżony o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu wystawionych przez wykonawcę przebudowy linii w październiku i grudniu 2001 r. Natomiast na podstawie umowy z 22 lutego 2001 r. zawartej z Energetyką "K." SA Spółka zobowiązała się do przebudowy sieci elektroenergetycznej NN. Również ta linia została przekazana Energetyce nieodpłatnie, a podatek należny Spółki został obniżony o podatek naliczony z faktury wystawionej przez wykonawcę w maju 2001 r. Z kolei na podstawie ugody zawartej z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych /działającym w imieniu zarządu Gminy S./, dotyczącej likwidacji szkody poprzez wybudowanie sieci wodociągowej w celu zasilenia 9 gospodarstw, Spółka zobowiązała się do sfinansowania tego przedsięwzięcia na podstawie art. 95 ust. 2 Prawa geologicznego i górniczego. Wybudowana sieć wodociągowa została przekazana Gminie S. nieodpłatnie, a podatek należny Spółki został obniżony o podatek naliczony z faktury wystawionej przez wykonawcę sieci wodociągowej w maju 2001 r. Natomiast na podstawie ugody zawartej z Gmina K.-B. Spółka zobowiązała się do nieodpłatnego wykonania sieci wodociągowej dla miejscowości K. Wykonana sieć została przekazana Gminie nieodpłatnie, a podatek należny Spółki został obniżony o podatek naliczony z faktur wystawionych przez wykonawcę sieci wodociągowej w marcu, maju i październiku 2001 r. Zdaniem kontrolujących, odliczenie przez Spółkę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na przekazane nieodpłatnie linie elektroenergetyczne i sieci wodociągowe nie znajdowało oparcia w ustawie. Powołano się na art. 20 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i wskazano, że nieodpłatne przekazanie infrastruktury technicznej nie było czynnością opodatkowaną wymienioną w art. 2 ustawy, zatem Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku związanego z tą czynnością. W związku z powyższym Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej wydał decyzję z 27 sierpnia 2003 r. określającą wysokość zobowiązań podatkowych w innej wysokości i ustalającą kwoty dodatkowego zobowiązania podatkowego za luty - maj i wrzesień-grudzień 2001 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00