Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2006 r., sygn. II FSK 1183/05
Nie można podzielić poglądu, że art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców /Dz.U. nr 155 poz. 1287 ze zm./ odnoszący się do kosztów uzyskania przychodu, wyklucza stosowanie przepisów ustawy o podatku dochodowym w pozostałym zakresie. Przepis powyższy stanowi jedynie o tym, że zaliczenia wierzytelności nieściągalnych do kosztów uzyskania przychodów lub tworzenie rezerw na wierzytelności podatnicy dokonują na podstawie przepisów o podatku dochodowym, z wyłączeniem przepisów o uprawdopodobnieniu nieściągalności wierzytelności. Ustawodawca bowiem ani w ustawie o restrukturyzacji, ani w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 2000 nr 14 poz. 176 ze zm. nie zastrzegł, jak ma to miejsce w przypadku przychodów z tytułu umorzenia należności podlegających restrukturyzacji na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o restrukturyzacji, że wartość zwróconych wierzytelności objętych premią podatkową nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przychód ten - stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 7 i 7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - powstanie u podatnika w dacie zwrotu wierzytelności objętych premią podatkową.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia NSA Stanisław Bogucki (sprawozdawca), Sędzia NSA Krystyna Nowak, Protokolant Justyna Bluszko - Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2006 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Zbigniewa Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 25 maja 2005 r. sygn. akt I SA/Bk 90/05 w sprawie ze skargi Zbigniewa Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 2 marca 2005 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2002 r. 1) oddala skargę kasacyjną , 2) zasądza od Zbigniewa Ś. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w B. kwotę 2.700 /słownie: dwa tysiące siedemset/ tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.