Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 31 marca 2005 r., sygn. OSK 1336/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski /spr./, Sędziowie NSA Włodzimierz Ryms, Ludwik Żukowski, Protokolant Urszula Radziuk, po rozpoznaniu w dniu 31 marca 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Związku Międzygminnego [...]" w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 czerwca 2004 r. sygn. akt III SA/Kr 463/04 w sprawie ze skargi Gminy Słaboszów na uchwałę Zgromadzenia Związku Międzygminnego "[...]" w Kielcach z dnia 16 grudnia 2003 r. Nr [...] w przedmiocie ustalenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę dostarczaną odbiorcom na terenie Gminy [...] 1. oddala skargę kasacyjną 2. oddala wniosek Gminy [...] o zwrot kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

OSK 1336/04 Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 8 czerwca 2004 r., III SA/Kr 4634/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w sprawie ze skargi Gminy [...] na uchwałę Zgromadzenia Związku Międzygminnego "[...]"’ w Kielcach z dnia 16 grudnia 2003 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę dostarczaną odbiorcom na terenie gminy [...] - stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach sprawy. Dnia 16 grudnia 2003 r. Zgromadzenie Związku Międzygminnego "[...]" w Kielcach podjęło przedmiotową uchwałę. Jako jej podstawę prawną podano art. 69 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. nr 142, poz.1591 z późn. zm.), § 12 pkt 4 i 7 statutu Związku i art. 140 k.c., a także art.20 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz.U. nr 72, poz. 747). W § 1 uchwały stwierdzono: "Ustala się taryfę za wodę dostarczaną odbiorcom na terenie gminy [...] z wodociągów stanowiących własność Związku w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały". Pismem z dnia 15 stycznia 2004 r. Wójt Gminy [...] na podstawie art. 101 ust. 1 w zw. z art 94 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wystąpił do Związku z wnioskiem o usuniecie naruszenia interesu prawnego Gminy przez wskazana uchwałę, która naruszała art 18 ustawy o samorządzie gminnym oraz art 19 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Kompetencja uchwalania takiego regulaminu należy do rady Gminy. Związek powinien był wystąpić do Rady Gminy o wydanie zezwoleń na: prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz na odprowadzanie ścieków. Art 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zalicza do zadań własnych gminy sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, a art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu... powierza zatwierdzanie taryfy radzie gminy. Gmina [...] na mocy uchwały Rady Gminy z dnia 1 stycznia 1998 r. wystąpiła ze Związku Międzygminnego "[...]", który w tej sytuacji nie posiada uprawnień do stosowania art. 69 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Związek działa jako przedsiębiorstwo wodociągowo[kanalizacyjne i nie ma uprawnień do ustalania regulaminu. Kompetencje w tym zakresie posiada Rada Gminy. Związek Międzygminny w odpowiedzi wskazał, że uchwała nr 10/2003 jest zgodna z prawem, i nie ma charakteru aktu prawa powszechnie obowiązującego, a posiada charakter informacyjny. W skardze do Sądu Gmina [...] zaskarżyła uchwałę nr 10/2003 wnosząc o stwierdzenie jej nieważności, taryfikator opłat jej

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00