Wyrok NSA z dnia 13 maja 2005 r., sygn. OSK 1606/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Wiśniewska, Sędziowie NSA Joanna Runge - Lissowska /spr./, Jan Paweł Tarno, Protokolant Urszula Radziuk, po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2005 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Waldemara K.-K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 sierpnia 2004 r. sygn. akt 3/II SA/Gd 1751/03 w sprawie ze skargi Waldemara K.-K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia 28 listopada 2003 r., (...) w przedmiocie zwolnienia ze służby celnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem Z dnia 17.08.2004 r. 3/II SA/Gd 1751/03, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Waldemara K.-K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia 28.11.2003 r. (...) w przedmiocie zwolnienia ze służby celnej. W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, co następuje:
Organy prowadzące postępowanie otrzymały w dniu 4.11.2003 r. z Sądu Rejonowego w G. informację, o wniesieniu w dniu 8.12.1997 r. aktu oskarżenia do Sądu Okręgowego w G. w związku z postawieniem Waldemarowi K.-K. zarzutu popełnienia przestępstwa z art. 265 par. 1 i in. d. Kk, opatrzoną datą 27.11.2003 r., że chodzi o przestępstwo z art. 266 par. 1 i 4, a nie art. 265 par. 1 i wobec tego wydały decyzję o zwolnieniu ze służby, uznając, że zachodzi przesłanka wymieniona w art. 25 ust. 1 pkt e ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej /Dz.U. 2004 nr 156 poz. 1041/. Waldemar K.-K. zarzucił w skardze naruszenie art. 107 par. 3 Kpa w zw. z art. 81 ust. 2 ustawy o Służbie Celnej, art. 61 par. 4 Kpa, art. 7 Konstytucji RP w zw. z art. 6 Kpa, art. 2 pkt 3 ustawy o Służbie Celnej, jednakże zarzut naruszenia art. 61 par. 4 i nie zapewnienie czynnego udziału jest bezzasadny, gdyż choć w aktach sprawy brak jest formalnego zawiadomienia o wszczęciu postępowania to jednak akta te świadczą, iż miał on zapewniony udział w postępowaniu, tak samo gdy idzie o zarzuty dotyczące sposobu prowadzenia postępowania. Ocena działania organów administracji dokonywana jest w świetle art. 145 par. 1 pkt 1 lit. "e" ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ i zgodnie z nim zaskarżona decyzja może być uchylona tylko wówczas, gdyby naruszenie przepisów postępowania mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tzn. gdyby nie naruszono przepisów zapadłaby decyzja o innej treści. Podstawą materialnoprawną zaskarżonych decyzji był art. 25 ust. 1 pkt 8a ustawy o Służbie Celnej, zgodnie z którym funkcjonariusza zwalnia się ze służby w wypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego. W sprawie taka okoliczność wystąpiła, bowiem przeciwko skarżącemu został wniesiony akt oskarżenia, czego on sam nie kwestionuje, co było obligatoryjną przesłanką zwolnienia ze służby. Niezależnie od zarzutów podniesionych w skardze, zasada wyrażona w art. 134 cyt. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi pozwala na wszechstronne rozpatrzenie sprawy i zaskarżone decyzje są zgodne z prawem.