Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 padziernika 2005 r., sygn. I GSK 834/05

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Kazimierz Jarząbek, Sędziowie NSA Tadeusz Cysek, Czesława Socha (spr.), Protokolant Anna Wróblewska, po rozpoznaniu w dniu 12 października 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 grudnia 2004 r. sygn. akt V SA 4958/03 w sprawie ze skargi K. C.Firmy - [...] w Warszawie na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia 28 października 2003 r. Nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 grudnia 2004 r. o sygnaturze V SA 4958/03 - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia 28 października 2003 r. o nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej w sprawie ze skargi K. C. Firmy - "[...]" w Warszawie; orzekł także o zwrocie kosztów postępowania sądowego na rzecz K. C. od Dyrektora Izby Celnej w Warszawie w kwocie 1.400 zł; stwierdzając, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku. Zaskarżona decyzja utrzymała w mocy decyzje organu I instancji.

Sąd przyjął, że wyrażona w zaskarżonej decyzji i jej uzasadnieniu ocena organu II instancji narusza art. 265 ustawy z 9 stycznia 1997 r. - Kodeksu celnego (Dz.U. Nr 23, poz. 117 ze zm.) w zakresie mającym wpływ na wynik sprawy. Chodzi o to, że stanowisko organu II instancji w zakresie przyjęcia art. 246 § 4 - Kodeksu celnego za przepis szczególny w rozumieniu art. 265 - Kodeksu celnego (a stanowiącego podstawę odmowy uchylenia decyzji wymierzających opłaty manipulacyjne dodatkowe za wykonywane czynności służbowe poza siedzibą urzędu celnego z powodu upływu 3-ch lat od złożenia wniosku o zwrot tych należności) nie jest uzasadnione. W ocenie Sądu, poza zakresem rozważań organów celnych pozostały pozytywne przesłanki zastosowania art. 265 - Kodeksu celnego. Wprawdzie organ ten nie negował istnienia ważnego interesu po stronie wnioskodawcy i zwracał jemu opłaty we wszystkich sprawach, gdzie nie upłynął 3-letni okres z art. 246 § 4 - Kodeksu celnego, to należało stwierdzić, że brak przeprowadzenia w tym kierunku postępowania wyjaśniającego oraz rozważenia tej kwestii w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, uniemożliwia ocenę i kontrolę rzeczywistego istnienia powołanego przez stronę jej ważnego interesu, jako pozytywnej przesłanki z art. 265 - Kodeksu celnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00