Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2004 r., sygn. GSK 43/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk (spr.) Sędziowie NSA Kazimierz Brzeziński Kazimierz Jarząbek Protokolant Eliza Skibińska po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2004 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. P. SA z siedzibą w W. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2003 r. sygn. akt II SA 1392/01 w sprawie ze skargi T. P. SA z siedzibą w W. na decyzję Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 20 marca 2001 r. Nr [...] w przedmiocie cofnięcia koncesji na rozpowszechnianie programów TVP uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę T. P. SA z siedzibą w W. na decyzję Przewodniczącego KRRiT z 20 marca 2001 r. w przedmiocie cofnięcia koncesji na rozpowszechnianie programów TVP, utrzymującą w mocy decyzję tego organu z 28 czerwca 2000 r. W uzasadnieniu wyroku Sąd przypomniał, że decyzją z 22 grudnia 1998 r. Przewodniczącego KRRiT uległa rozszerzeniu koncesja Nr 1 udzielona 5 października 1993 r. dla T. P. wskutek uzyskania przez nią uprawnienia do rozprowadzania w systemie cyfrowym m.in. programów: TVP 1, TVP 2, TVP Polonia i VOT należących do nadawcy T. P. SA. Zmiana dotychczasowej koncesji nastąpiła w oparciu o przedstawioną przez wnioskodawcę zgodę Zarządu TVP z 11 grudnia 1998 r. na rozprowadzanie tych programów przez T. P. wyrażoną z zastrzeżeniem, że szczegółowe warunki udzielenia zgody określi odrębna umowa. Do zawarcia takiej umowy nie doszło i dlatego Prezes Zarządu TVP 9 marca 2000 r. poinformował KRRiT o rozprowadzaniu tych programów przez nadawcę bez jej zgody, a następnie 4 maja 2000 r. zwrócił się do KRRiT o interwencję w tej sprawie. W zaistniałej sytuacji Przewodniczący KRRiT uznał, że zachodzą przewidziane w art. 38 ust. 4 ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34 ze zm.) przesłanki do cofnięcia koncesji rozszerzonej wspomnianą decyzją z 22 grudnia 1998 r., ponieważ rozprowadzanie programów telewizyjnych z naruszeniem art. 97 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. Nr 24, poz. 83 ze zm.) jest naruszeniem warunku koncesji w postaci obowiązku przestrzegania prawa przy wykonywaniu działalności.