Wyrok NSA z dnia 9 wrzenia 2004 r., sygn. FSK 412/04
W kwestii właściwych stawek dla budynku wykorzystywanego w celach rekreacyjnych, a więc budynku letniskowego, to należy stosować zasady opodatkowania tzw. budynków pozostałych zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. "e" ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. 2002 nr 9 poz. 84 ze zm./. Sąd w niniejszym składzie podziela pogląd, że decydujące znaczenie ma dokumentacja architektoniczno-budowlana danego obiektu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA J. Rypina, Sędziowie NSA J. Brolik, S. Marciniak (spr.), Protokolant J. Wędołowska, po rozpoznaniu w dniu 9 września 2004 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Wójta Gminy T. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego O/Z we Wrocławiu z dnia 13.08.2003 r. sygn. akt I SA/Wr 621/03 wydanego w sprawie ze skargi Elżbiety K. na uchwałę Rady Gminy T. z dnia 6.12.2002 r. (...) w przedmiocie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości. 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od skarżącej Elżbiety K. na rzecz Wójta Gminy T. kwotę 280 zł (dwieście osiemdziesiąt zł) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu wyrokiem z dnia 13 sierpnia 2003 r. I SA/Wr 621/03 rozpoznając skargę Elżbiety K. na uchwałę Rady Gminy T. z dnia 6 grudnia 2002 r. (...) w przedmiocie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w par. 1 pkt 1 lit. "e".
W uzasadnieniu Sąd stwierdził, iż Elżbieta K. wnosząc skargę na powyższą uchwałę, zarzucała jej naruszenie przepisów art. 88 Konstytucji RP oraz art. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i domagała się stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały. W szczególności wywodziła, że Rada Gminy uchybiła obowiązkowi konstytucyjnemu ogłoszenia zaskarżonej uchwały. Dziennik Urzędowy Województwa O. nr 130 z dnia 17 grudnia 2002 r. został wydany drukiem dopiero w dniu 10 stycznia 2003 r., wobec czego uchwała nie została ogłoszona przed datą jej wejścia w życie. Ponadto skarżąca zarzucała, że sprzecznie z treścią art. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, Rada Gminy wprowadziła do ustawowego katalogu budynków - budynki letniskowe. Organ Gminy wykroczył zatem poza delegację ustawowa oraz naruszył art. 217 Konstytucji RP. Budynki letniskowe pełnią bowiem funkcję budynków mieszkalnych. Przedmiotowy dom letniskowy położony w T.-M. wybudowany został w trybie przewidzianym prawem budowlanym i podlegał odbiorowi budowlanemu, energetycznemu i kominowemu; spełnia zatem wszelkie wymogi stawiane budynkom mieszkalnym. Służy skarżącej i jej mężowi każdego roku w okresie od maja do października, co stanowi o zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych rodziny w tym okresie. Powinien być zatem opodatkowany stawką podatku stosowaną do budynków mieszkalnych, nie zaś dla domów letniskowych. Skarżąca wskazywała ponadto, że wystąpiła w styczniu 2003 r. do Rady Gminy z wnioskiem o uchylenie uchwały. Rada Gminy, pismem z dnia 28.01.2003 r. zawiadomiła skarżącą o nieuwzględnieniu jej wniosku.