Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2004 r., sygn. FSK 30/04
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP. Przedmiotem tego postępowania może być także stwierdzenie nadpłaty.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Krystyny M., Stefana M., Małgorzaty S., Tadeusza S. - Wytwórni Kartonów i Tektury Falistej "P." Spółki Jawnej w P. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Bydgoszczy z dnia 26 czerwca 2003 r. SA/Bd 1360/03 w sprawie ze skargi Krystyny M., Stefana M., Małgorzaty S., Tadeusza S. - Wytwórni Kartonów i Tektury Falistej "P." Spółki Jawnej w P. na decyzję Izby Skarbowej w B. z dnia 22 stycznia 2003 r. (...) w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące od lutego do grudnia 2000 r. wraz z odsetkami - uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Bydgoszczy, (...).
UZASADNIENIE
Firma: Krystyna M., Stefan M., Małgorzata S., Tadeusz S. - Wytwórnia Kartonów i Tektury Falistej "P." Spółka Jawna w P. złożyła w Urzędzie Skarbowym w Ś. wniosek o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług za okres od lutego do grudnia 2000 r. w łącznej kwocie 1.311.046 zł. We wniosku wskazano, że Firma "P." początkowo jako spółka cywilna a następnie jako spółka jawna posiadała status zakładu pracy chronionej, przyznany jej na okres od dnia 30 czerwca 1999 r. do 30 czerwca 2002 r. Z przyznaniem Spółce statusu zakładu pracy chronionej łączyły się uprawnienia określone w art. 31 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 27 stycznia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych /Dz.U. nr 123 poz. 776 ze zm./. Stanowiły je określone przywileje podatkowe. Przywilej taki przewidywał art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, który ustanowił korzystniejszy sposób rozliczania się z tego podatku. Ustawa z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 95 poz. 110/, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2000 r., pozbawiła zakłady pracy chronionej tych przywilejów. We wniosku w związku z tym podniesiono, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 czerwca 2002 r., K 45/01, orzekł miedzy innymi, że wprowadzający te zmiany art. 1 pkt 8 w związku z art. 3 powołanej ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zakresie, w jakim zmienia zasady wyliczania kwoty podatku od towarów i usług podlegające zwrotowi na rzecz zakładów pracy chronionej, przed upływem trzyletniego okresu przewidzianego w art. 30 ust. 1 zdanie drugie powołanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, jest niezgodny z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji, w zakresie w jakim nie przewidują regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy - w zaufaniu do dotychczasowych przepisów - rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych. We wniosku wskazano, że przytoczone orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego stanowi podstawę do zwrotu nadpłaty, określoną w art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./.