Wyrok NSA z dnia 26 września 2002 r., sygn. II SA/Lu 983/02
1. Sprawa budowy gimnazjum gminnego mieści się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy. Okoliczności, które - w ocenie Rady Gminy - każą negatywnie ocenić intencje inicjatorów referendum nie mogą być przedmiotem rozważań Sądu. Skoro bowiem spełnione zostały warunki formalne do przeprowadzenia referendum, to dalsze losy tej inwestycji mogą zostać rozstrzygnięte wyłącznie przez zastosowanie instytucji demokraci bezpośredniej, jaką jest referendum.
2. W myśl art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym /Dz.U. nr 88 poz. 985 ze zm./ wyrok sądu uwzględniający skargę zastępuje uchwałę organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że sąd jest obowiązany, uwzględniając skargę, orzec o przeprowadzeniu referendum i zawrzeć w wyroku elementy uchwały, o których mowa w art. 9 ust. 2 tej ustawy.
3. Formułując pytanie referendum Sąd jest związany treścią wniosku o przeprowadzenie referendum /art. 17 ust. 1 in fine w zw. z art. 20 ust. 3 ustawy o referendum lokalnym/. Ewentualna modyfikacja pytania byłaby więc niedopuszczalna.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Stanisława W. - pełnomocnika Grupy Inicjatywnej mieszkańców gminy K. na uchwałę Rady Gminy w K. z dnia 17 lipca 2002 r. (...) w przedmiocie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego:
I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości;
II. zarządza przeprowadzenie na wniosek mieszkańców referendum gminnego w sprawie budowy gimnazjum gminnego w K;
III. referendum polega na udzieleniu na urzędowej karcie do głosowania pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na następujące pytanie: "Czy jesteś za budową gimnazjum gminnego w K?";