Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 października 2002 r., sygn. SA/Bk 855/02

1. Przepisy prawa przewidują dwa odrębne powody sprzeciwu. Pierwszym, zgodnie z art. 30 ust. 1 lit. "a" ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 105 poz. 1126 ze zm./ jest niedopełnienie przez inwestora we właściwym terminie obowiązku uzupełnienia brakujących dokumentów, mimo wezwania go do tego przez organ postanowieniem.

Drugim rodzajem sprzeciwu, znajdującym oparcie w art. 30 ust. 2 ustawy będzie zawetowanie przez organ administracji architektoniczno-budowlanej objętego zgłoszeniem zamierzenia budowlanego, którego realizacja nie jest dopuszczalna z powodów merytorycznych. Sam art. 30 nie zawiera katalogu podstaw takiego sprzeciwu. Jednakże wykładnia celowościowa i systemowa pozwala przyjąć, że podstawą sprzeciwu z przyczyn merytorycznych będą okoliczności wyszczególnione w art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy, które podlegają rozważeniu przez organ z urzędu. Do nich należy m.in. niezgodność zamierzenia budowlanego z przepisami.

2. Wiata na materiały budowlane przeznaczona do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych położona na terenie budowy nie ma samodzielnego bytu prawnego, bowiem jego rolą jest funkcja pomocnicza dla "głównego" obiektu budowlanego. Zatem po zakończeniu robót budowlanych przy "głównym" obiekcie - obiekt pomocniczy podlega rozbiórce. Nie może więc zostać zaadaptowany na inny obiekt /stały/.

Jego adaptacja, będąca faktycznie przebudową /art. 3 pkt 6/, przekreślałaby ustawowy charakter obiektu przeznaczonego do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych. Dodać trzeba, że zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, te obiekty nie wymagają ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Taki liberalizm wynika z charakteru obiektu i zakończenia jego bytu prawnego wraz z zakończeniem robót budowlanych przy głównym obiekcie budowlanym. Natomiast tymczasowe obiekty budowlane wyszczególnione w art. 29 ust. 1 pkt 5 lit. "a" wymagają zgłoszenia, a jeśli będą użytkowane w miejscu ich ustawienia w okresie dłuższym niż 120 dni - to pozwolenia na budowę. Dlatego nie może zostać przyjęte bez sprzeciwu zgłoszenie budowlane, w którym inwestor sygnalizuje zamiar przebudowy obiektu przeznaczonego do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych, położonego na terenie budowy na stały obiekt budowlany, np. w postaci obiektu małej architektury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00