Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2001 r., sygn. III SA 907/00
W przypadku wniosku o stwierdzenie nieważności z powodu rażącego naruszenia prawa strona winna wykazać, że treść decyzji pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i że charakter tego naruszenia powoduje, że decyzja taka nie może być akceptowana jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowego "A." Krzysztof K. w G. na decyzję Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2000 r. (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Izby Skarbowej OZ w L. o odmowie zwrotu nadpłaty podatku - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 15 maja 1996 r. (...) Urząd Skarbowy w G. umorzył, jako bezprzedmiotowe, postępowanie w sprawie zaniechania poboru należnego podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dokonanych przed nieterminowym zainstalowaniem kasy rejestrującej za miesiąc marzec 1996 r. Urząd Skarbowy stwierdził bowiem, że w momencie wpływu do Urzędu wniosku strony o zaniechanie poboru podatku, zobowiązanie podatkowe za miesiąc marzec 1996 r. już wygasło, na skutek zapłaty dokonanej w drodze potrącenia wierzytelności strony do państwowych jednostek organizacyjnych, z jej zobowiązaniem podatkowym w podatku od towarów i usług. Wnioskiem z dnia 2 listopada 1996 r. strona wystąpiła o stwierdzenia nieważności ww. decyzji Urzędu Skarbowego w G. We wniosku strona stwierdziła, że przedmiotowa decyzja Urzędu Skarbowego rażąco narusza prawo, bowiem jest sprzeczna z orzecznictwem Sądu Najwyższego, a w szczególności z wyrokami Sądu Najwyższego z dnia 9 listopada 1995 r. III ARN 50/95 i III ARN 51/95. Izba Skarbowa w L. po rozpatrzeniu powyższego wniosku, decyzją z dnia 10 grudnia 1996 r. (...), odmówiła stwierdzenia nieważności decyzji Urzędu Skarbowego w G. z dnia 15 maja 1996 r.