Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2000 r., sygn. II SA 85/00
Przez dopuszczenie się nieprawidłowości stanowiących przesłankę ukarania powszechnego towarzystwa emerytalnego karą pieniężną, należy rozumieć naruszenie prawa albo statutu tego towarzystwa lub statutu zarządzanego funduszu emerytalnego.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi AIG Powszechne Towarzystwo Emerytalne na decyzję Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi z 25 października 1999 r. (...) w przedmiocie doprowadzenia swej działalności do właściwego stanu do dnia 28 października 1999 r. - uchyla zaskarżoną decyzję.
UZASADNIENIE
Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi decyzją z 25 października 1999 r. na podstawie art. 62 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych wezwał Powszechne Towarzystwo Emerytalne do doprowadzenia swej działalności do właściwego stanu do dnia 28 października 1999 r., na podstawie art. 204 ust. 6 tej ustawy stwierdził szczególnie rażące nieprawidłowości w funkcjonowaniu PTE i wezwał do ich usunięcia w terminie do 28 października 1999 r., ponadto na podstawie art. 204 ust. 7 ustawy nałożył na PTE SA karę pieniężną w wysokości 150.000 zł.
W obszernym i szczegółowym uzasadnieniu tej decyzji podał w szczególności, że PTE rażąco i uporczywie narusza przepis par. 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie przystąpienia członka otwartego funduszu emerytalnego do innego otwartego funduszu emerytalnego, określający obowiązek powiadomienia przez fundusz w określonym terminie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o nowych członkach funduszu. Obowiązek ten był już wielokrotnie wcześniej naruszany, za co PTE było już dwukrotnie karane karami pieniężnymi decyzjami Urzędu Nadzoru z dnia 11 czerwca 1999 r. i z dnia 22 lipca 1999 r. Mimo tych kar i wezwań do usunięcia nieprawidłowości, nieprawidłowości te dalej się powtarzają.