Wyrok NSA z dnia 22 marca 2000 r., sygn. II SA 2169/99
Zgodnie z art. 72 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych Dz.U. 1998 nr 119 poz. 773 ze zm./ umowa w sprawie zamówienia publicznego jest nieważna jeżeli w postępowaniu o zamówienie publiczne poprzedzającym jej zawarcie, między innymi, zamawiający udzielił zamówienia bez uzyskania wymaganej decyzji administracyjnej.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Usług Inwestycyjnych /inwestor zastępczy/ na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 15 grudnia 1999 r. (...) w przedmiocie zatwierdzenia trybu zamówienia z wolnej ręki - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Burmistrz Miasta X 11 maja 1999 r. wystąpił do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki na modernizację systemu ciepłowniczego i dostawę ciepła do lokali mieszkalnych w X. Podkreślono, że firma Y złożyła miastu X propozycję modernizacji starego i wysoce awaryjnego systemu ciepłowniczego na bardzo korzystnych warunkach. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych decyzją z dnia 26 maja 1999 r. (...) odmówił zatwierdzenia zamówienia z wolnej ręki na modernizację i dostawę ciepła do lokali mieszkalnych w X /brak którejkolwiek z przesłanek wymienionych w art. 71 ust. 1 pkt 1-6 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych/.
Burmistrz Miasta X wystąpił do Prezesa UZP z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Prezes UZP decyzją z dnia 2 czerwca 1999 r. (...) utrzymał w mocy swoją decyzję dnia 26 maja 1999 r. (...). W tej sytuacji Zarząd Miasta X przystąpił do wyłonienia dostawcy energii cieplnej w drodze przetargu nieograniczonego.
Burmistrz Miasta X pismem z dnia 22 czerwca 1999 r. wystąpił do Prezesa UZP z wnioskiem o skrócenie terminu składania ofert w przetargu nieograniczonym /art. 38 ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych/. Prezes UZP decyzją z dnia 6 lipca 1999 r. (...) wyraził zgodę na wyznaczenie terminu składania ofert w przetargu nieograniczonym.