Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2000 r., sygn. II SA/Kr 749/00

1. Kompetencji rady gminy do stanowienia prawa miejscowego /przepisów gminnych/ nie można domniemywać. Konieczna jest każdorazowa wyraźna podstawa prawna.

2. Podstawa dla stanowienia przepisów gminnych regulujących ustrój gminy nie musi być szczegółowa /kazuistyczna/, jeśli nie narusza do uprawnień ani interesów prawnych osób trzecich.

3. Statut gminy nie może ani w całości, ani częściowo uchylać obowiązywania w gminie normy konstytucyjnej.

4. Wszyscy członkowie komisji rady gminy korzystają z takiego samego statusu w ramach tej komisji.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Wojewody M. na uchwałę Rady Gminy w O. z dnia 14 lipca 1999 r. (...) w przedmiocie statutu Gminy O. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części objętej par. 25 ust. 2 załącznika do uchwały.


UZASADNIENIE

I. Uchwałą z dnia 14 lipca 1999 r., (...), Rada Miejska w O. określiła treść statutu Gminy O.

Wojewoda M. wezwał Radę Gminy w O. do zmiany tej uchwały, a następnie wniósł skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego domagając się stwierdzenia nieważności par. 25 ust. 2 statutu Gminy O., stanowiącego, że "Przewodniczącego Komisji wybiera Rada spośród radnych."

W ocenie Wojewody M. przepis taki nie ma podstawy prawnej. W szczególności art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym "nie stanowi umocowania" do stwarzania normatywnych /w drodze norm statutowych/ ograniczeń w zakresie możliwości wyboru przewodniczących komisji." Skoro przepis ten przewiduje, że w skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady gminy, a nie można różnicować uprawnień obywateli znajdujących się w takiej samej pozycji /art. 2 i art. 32 Konstytucji RP/, więc w konsekwencji brak jest podstaw prawnych dla zróżnicowania uprawnień członków komisji w zakresie prawa do ubiegania się o stanowisko przewodniczącego komisji. Dodatkowo jeszcze art. 25 ust. 4 i 5 ustawy o samorządzie gminnym świadczy /zdaniem Wojewody M./ o intencji ustawodawcy zrównania statusu prawnego członków komisji, niezależnie od tego czy pozostają oni radnymi, czy też wybrani zostali spoza rady.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00