Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 listopada 1999 r., sygn. II SA 1561/99

Ustalenie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły prowadzonej przez powiat należy do kompetencji rady powiatu.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Starostwa Powiatowego R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. (...) w przedmiocie powołania dyrektora szkoły - oddala skargę.


UZASADNIENIE

Wojewoda M. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 30 czerwca 1999 r. stwierdził nieważność par. 4 ust. 1 oraz par. 13 i par. 14 regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły /placówki/ prowadzonej przez Powiat w R. i trybu pracy komisji konkursowej, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Rady Powiatu w R. z dnia 26 maja 1999 r. w sprawie uchwalenia regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły /placówki/ prowadzonej przez Powiat w R. i trybu pracy komisji konkursowej. W uzasadnieniu podał, że przepis par. 4 ust. 1 regulaminu, dający zarządowi powiatu kompetencje do powołania komisji konkursowej, jest sprzeczny z art. 36a ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, stanowiącym, że określenie regulaminu przeprowadzenia konkursu i powołanie komisji konkursowej należy do organu prowadzącego szkołę. Zdaniem organu nadzorczego chodzi tu o radę powiatu, a nie o zarząd. Stanowisko takie uzasadnia wykładnia Trybunału Konstytucyjnego, dotycząca podziału takich samych kompetencje w ramach gminy, zawarta w uchwale z dnia 23 marca 1994 r. Trybunał Konstytucyjny przypisał kompetencje do określenia regulaminu i powołania komisji do wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły organowi stanowiącemu gminy - radzie, a nie zarządowi. Sprzeczny z prawem jest również par. 13 regulaminu, według którego wszczyna się na nowo procedurę konkursu, jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo zachodzą okoliczności uzasadniające unieważnienie konkursu lub po jego rozstrzygnięciu wyjdą na jaw okoliczności dyskwalifikujące kandydata, albo zaistnieją inne przesłanki materialnoprawne uniemożliwiające powierzenie kandydatowi funkcji dyrektora. Przepis art. 36a ust. 4 ustawy o systemie oświaty stanowi bowiem, że jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00