Wyrok NSA z dnia 8 listopada 1994 r., sygn. SA/Kr 2916/93
Przejęcie przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa praw i obowiązków wynikających z wykonywania przez Skarb Państwa prawa własności w odniesieniu do nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi nie nastąpiło ex lege w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz u zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 107 poz. 464/, lecz następuje z chwilą uzyskania waloru ostateczności przez decyzję właściwego wojewody o przekazaniu Agencji konkretnej nieruchomości /art. 17 ust. 1 tej ustawy/. Decyzja taka nie ma charakteru deklaratoryjnej, nie działa ex tunc, lecz jest decyzją konstytutywną, o skutkach ex nunc.
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę Marka i Kazimierza W. na decyzją Wojewody (...) z dnia 15 września 1993 r. w przedmiocie zatwierdzenia planu scalenia gruntów.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 15 września 1993 r. nr GKG.6014/6/93 Wojewoda (...) utrzymał w mocy decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego w G. znak G.6014/3/92 z dnia 6 lipca 1993 r., zatwierdzającą projekt scalenia gruntów należących do gospodarstw rolnych Piotra W. - następcy prawnego Henryka W., i Marka W. - następcy prawnego Kazimierza W., sporządzony przez Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w (...) - Rejonowy Oddział w G. W uzasadnieniu decyzji Wojewoda stwierdził, że ostateczną decyzją z dnia 30 stycznia 1992 r. nr GTR.7436/7/89 Wojewoda (...), na podstawie art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa, stwierdził nieważność decyzji Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w G. z dnia 23 marca 1973r. znak 95/24/73 o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów wsi M., gmina S., w części dotyczącej gospodarstw rolnych Henryka W. i Kazimierza W. W odniesieniu do tego ostatniego bowiem decyzja Prezydium PRN w G. została wydana z rażącym naruszeniem postanowień par. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 marca 1968 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o scalaniu i wymianie gruntów /Dz.U. nr 8 poz. 44/. który stanowił, że różnica wartości gruntów przed i po scaleniu nie może przekraczać 3 procent . W odniesieniu do Kazimierza W. wynosiła ona 38,60 jednostek szacunkowych, co oznacza, że otrzymał on po scaleniu grunty o wartości szacunkowej mniejszej o 5,2 procent . W postępowaniu scaleniowym prowadzonym po stwierdzeniu nieważności decyzji Prezydium PRN w G. z dnia 23 marca 1973 r. Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w (...) - Rejonowy Oddział w G. opracowało dla Urzędu Rejonowego w G. nowe operaty szacunkowo-pomiarowe omawianych gospodarstw przed i po scaleniu, które zostały zatwierdzone decyzją Kierownika tego Urzędu z dnia 6 lipca 1993 r. W stosunku do gospodarstwa rolnego Marka W. (...) została zaprojektowana działka dodatkowa nr ewid. 244/1 o powierzchni 1,83 ha i wartości szacunkowej 59,7 punktów z zasobów Państwowego Funduszu Ziemi. Tak więc obecnie gospodarstwo Marka W. liczy 12,68 ha /przed scaleniem 11,45 ha/ o wartości szacunkowej 759,90 punktów szacunkowych /przed scaleniem 742,20 pkt/, a wartość szacunkowa gruntów w wyniku scalenia uległa zwiększeniu o 2,9 procent , co jest zgodne z obowiązującymi przepisami. W stosunku do gospodarstwa rolnego Piotra W. projekt scalenia, sporządzony i zatwierdzony decyzją Prezydium PRN w G. z dnia 23 marca 1973 r., został pozostawiony bez zmian, ponieważ po scaleniu wartość szacunkowa gruntów w tym gospodarstwie była wyższa o 0,79 procent od wartości gruntów przed scaleniem. Skoro takie załatwienie sprawy jest zgodne z prawem, to nie mogły być uwzględnione zarzuty podniesione przez Marka W. w odwołaniu do decyzji organu I instancji, a w szczególności jego żądanie przyznania mu działki nr 297/6 o powierzchni 0,60 ha, której właścicielem przed scaleniem w 1973 r. był jego ojciec, a która w wyniku scalenia została przydzielona Henrykowi W.