Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 marca 1994 r., sygn. SA/Gd 1105/93

1. Jednostronna rezygnacja banku z części należnych odsetek /wynikających z umów kredytowych/ nie może naruszać interesów podatkowych Skarbu Państwa.

2. Terminowe wkłady oszczędnościowe, wniesione przez członków banku spółdzielczego, nie mogą być uznane za wkłady członkowskie, o których mowa w art. 20 par. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze /Dz.U. nr 30 poz. 210 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę Banku (...) w R. na decyzję Izby Skarbowej w (...) z dnia 22 marca 1993 r. w przedmiocie wymiaru podatku od wzrostu wynagrodzeń oraz podatku dochodowego za 1991 r.


UZASADNIENIE

Urząd Skarbowy w G. decyzją z dnia 7 grudnia 1992 r. nr US. I. 1/730/WK/1/92, wykorzystując wyniki kontroli przeprowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej w G. w Banku (...) w R. i w związku z wniesionym przez Bank żądaniem skierowania sprawy na drogę postępowania w sprawach zobowiązań podatkowych, wymierzył Bankowi (...) w R. podatek od wzrostu wynagrodzeń za 1991 r. w wysokości 422.503.200 zł oraz podatek dochodowy za 1991 r. w wysokości 2.973.361.600 zł, co oznacza zwiększenie podatku dochodowego w stosunku do podatku zapłaconego przez Bank o 956.691.200 zł. W uzasadnieniu decyzji odnoszącym się do wymiaru podatku od wzrostu wynagrodzeń Urząd Skarbowy podał, że Bank niesłusznie zastosował zwolnienie z podatku od wzrostu wynagrodzeń za 1991 r., powołując się na art. 1 ust. 2 pkt 12 i art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 1990 r. o opodatkowaniu wzrostu wynagrodzeń /Dz.U. 1991 nr 1 poz. 1/. Nie została bowiem zachowana odpowiednia relacja funduszu udziałowego do funduszu zasobowego /kwota funduszu udziałowego powinna być nie mniejsza niż 1/4 kwoty funduszu zasobowego/. Za fundusz udziałowy uważa się - zgodnie z art. 1 ust. 3 tej ustawy - równowartość wkładów członkowskich. Organ podatkowy nie uznał terminowych wkładów oszczędnościowych wniesionych przez członków Banku (...) w R. za wkłady członkowskie, co sprawiło, że zwolnienie podatkowe w podatku od wzrostu wynagrodzeń nie mogło być zastosowane. Urząd Skarbowy podkreślił, że sprawa wkładów członkowskich w ogóle nie została uregulowana w statucie Banku (...) w R., a uregulowanie tej sprawy w statucie jest koniecznym warunkiem przewidzianym w przepisach prawa spółdzielczego. Urząd Skarbowy podniósł też, że kontrola przeprowadzona w Banku wykazała, iż lokaty terminowe /które zdaniem Banku są wkładami członkowskimi/ były prowadzone według zasad ogólnie obowiązujących wszystkich klientów Banku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00