Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-07-14 do 2024-07-01
Wersja archiwalna od 2022-07-14 do 2024-07-01
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 10
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 czerwca 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu nr 325 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia (M.P. poz. 1164) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 583, 655, 1079 i 1283.
Załącznik do zarządzenia nr 10 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 24 czerwca 2022 r. (poz. 689)
STATUT INSTYTUTU POKOLENIA
§ 1. Instytut Pokolenia, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność opiniującą, badawczą, wydawniczą, popularyzatorską oraz upowszechniającą dobre praktyki.
§ 2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 3. Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1) inicjowanie i wspieranie działań mających na celu wzmacnianie trwałości więzi międzypokoleniowych, międzyludzkich oraz tożsamości budowanej w polskich rodzinach przez kolejne pokolenia;
2) gromadzenie, opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych zjawiskach i procesach demograficznych, społecznych oraz kulturowych w Polsce m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a) inicjowanie i prowadzenie badań,
b) przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych,
c) przegląd publikacji naukowych i publicystycznych w Polsce i na świecie,
d) organizowanie konferencji, spotkań i seminariów,
e) prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
3) wyszukiwanie oraz upowszechnianie dobrych praktyk i rozwiązań mających pozytywny wpływ na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2, m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a) prowadzenie badań i analiz wpływu rozpoznanych praktyk na rzeczywistość społeczną,
b) wypracowywanie i upowszechnianie standardów pomocnych w opracowywaniu oraz wdrażaniu polityk publicznych i programów społecznych,
c) doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania mające wpływ na procesy społeczne w zakresach, o których mowa w pkt 1 i 2,
d) prowadzenie warsztatów i szkoleń;
4) opiniowanie propozycji rozwiązań prawnych i programowych pod względem ich wpływu na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2;
5) aktywne uczestnictwo w debacie publicznej na temat procesów i zjawisk społecznych, w szczególności w zakresie relacji i więzi międzyludzkich, komunikacji międzypokoleniowej, rodziny i tożsamości;
6) organizowanie konkursów oraz wydarzeń popularyzujących zagadnienia, o których mowa w pkt 1 i 2;
7) tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń oraz współpracy między podmiotami działającymi w obszarach, o których mowa w pkt 1 i 2;
8) współpraca z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i organizacjami pozarządowymi mającymi w swoim obszarze zainteresowań zakres działań, o którym mowa w pkt 1 i 2.
§ 4. 1. Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych.
2. Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§ 5. Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§ 6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Instytutu;
2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
3) zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4) zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
5) opracowywanie rocznego planu działania Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
6) sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego Instytutu;
7) sporządzanie sprawozdań budżetowych z realizacji budżetu Instytutu;
8) ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk;
9) ustalanie regulaminu pracy oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne.
§ 7. 1. W Instytucie działa Rada Instytutu pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. Do zadań Rady Instytutu należy w szczególności:
1) opiniowanie propozycji wydawniczych;
2) zatwierdzanie planów działalności Instytutu;
3) uchwalanie regulaminu Rady Instytutu.
3. Rada Instytutu podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. Posiedzenia Rady Instytutu zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący Rady Instytutu.
§ 8. 1. W skład Rady Instytutu wchodzi od 7 do 20 członków.
2. Członków Rady Instytutu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Przewodniczącego Rady Instytutu powołuje i odwołuje, spośród członków Rady Instytutu, Prezes Rady Ministrów.
§ 9. 1. W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Administracyjno-Finansowy;
2) Wydział Badań, Analiz i Rekomendacji;
3) Wydział Komunikacji i Projektów Społecznych.
2. W skład Instytutu wchodzi Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnego stanowiska określa regulamin organizacyjny Instytutu.
4. Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
§ 10. Członkom Rady Instytutu za udział w pracach Rady Instytutu przysługują:
1) miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków Rady Instytutu oraz
2) zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320, z 2021 r. poz. 1162 oraz z 2022 r. poz. 655).
§ 11. 1. Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.