Opodatkowanie premii pieniężnych
W poprzednim numerze naszego "Serwisu Finansowo-Księgowego" w dziale "Decyzje Organów Skarbowych" przytaczaliśmy treść odpowiedzi z dnia 23.09.2010 roku Macieja Grabowskiego - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację nr 17704/10, dotyczącą rozbieżności interpretacji w zakresie opodatkowania premii pieniężnych udzielanych odbiorcom z tytułu przekroczenia określonej wielkości zakupów. W odpowiedzi tej Podsekretarz Stanu poinformował, że nie widzi konieczności wydawania nowej interpretacji ogólnej w tym zakresie. W ten sposób Ministerstwo Finansów konsekwentnie pozostawiło rzesze przedsiębiorców w trudnej sytuacji, kiedy w obiegu prawnym funkcjonują co najmniej trzy różne linie orzecznictwa w zakresie opodatkowania premii pieniężnych, a każda z nich rodzi istotne ryzyko dla którejś ze stron transakcji.
W interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 roku nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 zawarte zostało następujące stanowisko odnośnie kwestii opodatkowania premii pieniężnych: "W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. (...) W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą