Porada
Amortyzacja środków trwałych
Rozdział VII
W ustawie o CIT przewidziano kilka metod amortyzacji środków trwałych. Zasadniczo można wyróżnić następujące metody amortyzacji: liniową, według stawek określonych indywidualnie, degresywną, jednorazową.
UWAGA!
Wybraną metodę amortyzacji należy stosować aż do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.
1. Amortyzacja liniowa
Metoda amortyzacji liniowej jest zasadniczą metodą amortyzacji i charakteryzuje się równą wysokością poszczególnych odpisów amortyzacyjnych.
W przypadku amortyzacji nowych budowli, budynków, samochodów osobowych oraz wartości niematerialnych i prawnych metoda amortyzacji liniowej jest jedyną możliwą do zastosowania metodą amortyzacji.
W ustawie o CIT można wyróżnić kilka wariantów metody amortyzacji liniowej, z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych:
1) zawartych w Wykazie stawek amortyzacyjnych,
2) obniżonych w stosunku do stawek zawartych w Wykazie (amortyzacja spowolniona),
3) podwyższonych o współczynniki określone w art. 16i ust. 2 ustawy o CIT (amortyzacja przyspieszona).
Ad. 1. Amortyzacja z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych zawartych w Wykazie stawek amortyzacyjnych
Amortyzacja z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych z Wykazu polega na dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych ustalonych (w stosunku rocznym) jako iloczyn wartości początkowej środka trwałego i stawki procentowej określonej w Wykazie.
Przykład
Podatnik nabył samochód osobowy, który zamierza wykorzystywać w prowadzonej przez siebie działalności przez okres dłuższy niż rok.
Wartość początkowa samochodu: 100 000 zł.
Stawka amortyzacyjna dla samochodów osobowych określona w Wykazie stawek: 20%.
Normatywny czas amortyzacji 100 : 20 = 5 lat.
Roczny odpis amortyzacyjny 100 000 zł x 20% = 20 000 zł.
Miesięczny odpis amortyzacyjny 20 000 zł : 12 = 1666,67 zł.
UWAGA! Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right