Prawo odstąpienia od umowy i inne prawa internautów
Rozdział IV
Tomasz Król
konsultant podatkowy
W przypadku zawarcia umowy za pośrednictwem Internetu konsument będący stroną takiej umowy podlega szczególnej ochronie. Konsument może odstąpić od umowy z przedsiębiorcą po spełnieniu przesłanek określonych w ustawie z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (dalej ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów). Przy czym przepisów o umowach zawieranych na odległość wprowadzonych przez tę ustawę nie stosuje się do umów:
● z wykorzystaniem automatów sprzedających,
● z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu,
● rent,
● zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych,
● dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu,
● sprzedaży z licytacji.
UWAGA!
Ustawa o ochronie konsumentów nie reguluje licytacji na portalach aukcyjnych (np. Allegro) polegających na podbijaniu przez uczestników licytacji ceny wystawionego do sprzedaży towaru. Ustawę o ochronie konsumentów stosuje się, gdy towar jest sprzedawany za pośrednictwem portalu aukcyjnego bez umożliwienia podbijania ceny.
Przykład
Przedsiębiorca za pośrednictwem portalu Allegro sprzedaje buty. Korzysta wyłącznie z opcji "Kup teraz". Oznacza to, że nabywcy obuwia mogą tylko zaakceptować cenę i dokonać transakcji albo zrezygnować z zawarcia umowy. Nie mają możliwości uczestniczenia w licytacji rozumianej jako podbijanie ceny. Dlatego przedsiębiorca w zakresie transakcji przeprowadzanych za pośrednictwem opcji "Kup teraz" podlega ustawie o ochronie konsumentów.
1. Umowy zawierane na odległość - definicja
Dla przedsiębiorców wykorzystujących Internet do zawierania umów istotna jest definicja umowy zawieranej na odległość.
Umowy zawierane na odległość - umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną są umowami na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.