Ryzyko związane z prowadzeniem sprzedaży w Internecie
Rozdział I
Tomasz Król
konsultant podatkowy
Rozpoczynając działalność gospodarczą w Internecie przedsiębiorca podejmuje wiele decyzji strategicznych związanych z modelem planowanej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może rozwijać własny sklep internetowy, promując swój adres internetowy. Może też zrezygnować z tego modelu działania i towary sprzedawać wyłącznie za pośrednictwem portali aukcyjnych. Ma możliwość reklamy za pośrednictwem systemów reklamy, takich jak oferują np. Google albo portale społecznościowe. Działalność gospodarcza w Internecie to też kwestie techniczne związane z Internetem, domenami, serwerami. Nie wolno jednak zapominać o otoczeniu prawnym, w jakim działa internetowy przedsiębiorca. Wyznacza je np. Kodeks cywilny, prawo budowlane, przepisy podatkowe, ustawy o:
● swobodzie działalności gospodarczej,
● świadczeniu usług drogą elektroniczną,
● ochronie konkurencji i konsumentów,
● zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
● szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej,
● ochronie danych osobowych.
Z przepisów tych wynika wiele obowiązków dla przedsiębiorców. Ich nieprzestrzeganie jest zagrożone sankcjami, takimi jak np. grzywna czy możliwość odstąpienia klienta sklepu internetowego od umowy. Warto też pamiętać, że fiskus dysponuje szczególnymi uprawnieniami pozwalającymi mu monitorować sprzedaż towarów i usług w Internecie. Na przykład organy podatkowe mogą uzyskać informacje, kto jest właścicielem rachunku bankowego oraz wystąpić do banku o historię tego rachunku.
1. Internauta może bez swojej woli zostać uznany za przedsiębiorcę
Wynika to z niedostosowania ustawowych definicji działalności gospodarczej do możliwości zarobkowych, które daje Internet. Powoduje to wątpliwości, które ze sposobów zarabiania przez Internet już są działalnością gospodarczą, a które jeszcze nie.