Faktury
Rozdział V
Ewa Sławińska
ekspert w zakresie podatków, prawnik
1. Można odliczyć VAT z faktury przesłanej faksem lub e-mailem
W orzecznictwie NSA w ostatnim roku doszło do bardzo istotnej dla podatników zmiany stanowiska. Mianowicie NSA uznał prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego z faktur przesłanych faksem lub mailem (a niebędących fakturami elektronicznymi w rozumieniu stosownych przepisów o wystawianiu faktur elektronicznych). Dotychczas NSA orzekał (por. wyrok NSA z 14 maja 2008 r., sygn. akt I FSK 655/07), że faktury przesłane w ten sposób nie dają prawa do odliczenia VAT naliczonego. Z uzasadnienia wyroku NSA wynika, że zmiana stanowiska sądu wiąże się z planowaną zmianą Dyrektywy VAT 112, zmierzającą do usunięcia barier w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technik elektronicznych w dokumentowaniu obrotu VAT. W związku z występującą w UE tendencją do korzystania z nowoczesnych metod przekazu dokumentów można przypuszczać, że praktyka ta zostanie ostatecznie zaakceptowana również przez organy podatkowe. Jak dotąd organy podatkowe zgodnie twierdzą bowiem, że podatnikom nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur przesłanych e-mailem lub faksem. Akceptowały wyłącznie oryginały tych dokumentów. Obecnie jest nadzieja, że sytuacja ta ulegnie zmianie, mimo że wyrok NSA wiąże tylko w konkretnej sprawie.
O skłonności NSA do akceptowania dokumentów przesyłanych faksem lub mailem może też świadczyć wyrok z 28 stycznia 2010 r., sygn. akt I FSK 1421/08, w którym NSA stwierdził, że "nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi w formie kserokopii lub przesłanemu faksem". NSA uznał tym samym prawo podatnika do stosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, która została udokumentowana dowodami przesłanymi faksem lub mailem.
STAN FAKTYCZNY
Ze względu na nieprawidłową pracę poczty, pośredników i z innych przyczyn faktury i faktury korygujące otrzymywane są nawet po kilku miesiącach od zaistnienia zdarzenia gospodarczego, którego skutkiem jest wystawienie tych dokumentów. Pracownicy firmy mogą zarejestrować w systemie fakturę lub fakturę korygującą (korektę faktury) wyłącznie po otrzymaniu oryginału takiego dokumentu.