Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-09-01

Usługi reklamy, sygn. U.11.

Polskie firmy coraz częściej decydują się nabywać usługi reklamowe od kontrahentów z zagranicy. Często też polskie firmy świadczą na rzecz swoich kontrahentów z zagranicy usługi reklamowe. Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia reklamy. W tym przypadku konieczne jest odniesienie się do słownikowej definicji wskazanego pojęcia. Pomocne w tym zakresie są również wyroki sądów, czy też definiowanie wskazanego pojęcia przez doktrynę.

JAKUB BOBERSKI

Usługi reklamowe należą do usług o charakterze niematerialnym. Ich opodatkowanie następuje zawsze w miejscu, w którym usługobiorca posiada siedzibę, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że w przypadku gdy polska spółka zakupi usługę reklamową z zagranicy, miejscem opodatkowania takiej usługi będzie terytorium Polski. Polska spółka zobowiązana więc będzie wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować taką usługę podatkiem VAT w wysokości 22%.

Wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) nakazują traktować bardzo szeroko zakres usług reklamowych. Oznacza to, że w przypadku gdy przedmiotem usługi jest reklama wraz z innymi usługami niemającymi takiego charakteru, nie ma obowiązku rozdzielania tych usług. Jeżeli całościowo usługa ma charakter reklamowy, to spółka powinna jednolicie potraktować całość transakcji.

1. Pojęcie i definicja reklamy

Janina Poznańska jest księgową w spółce, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług reklamowych. Jak powinna definiować usługi reklamowe w celu odpowiedniej kwalifikacji podatkowej?

Brak definicji reklamy

Przepisy podatkowe (zarówno ustawy o podatku dochodowym, jak i ustawy o VAT) nie definiują pojęcia reklama. Konieczne w tym zakresie jest odniesienie się do słownikowego rozumienia tego pojęcia. Pomocne są również wyroki sądów oraz poglądy doktryny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00