Artykuł
Usługi reklamy, sygn. U.11.
Polskie firmy coraz częściej decydują się nabywać usługi reklamowe od kontrahentów z zagranicy. Często też polskie firmy świadczą na rzecz swoich kontrahentów z zagranicy usługi reklamowe. Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia reklamy. W tym przypadku konieczne jest odniesienie się do słownikowej definicji wskazanego pojęcia. Pomocne w tym zakresie są również wyroki sądów, czy też definiowanie wskazanego pojęcia przez doktrynę.
JAKUB BOBERSKI
Usługi reklamowe należą do usług o charakterze niematerialnym. Ich opodatkowanie następuje zawsze w miejscu, w którym usługobiorca posiada siedzibę, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że w przypadku gdy polska spółka zakupi usługę reklamową z zagranicy, miejscem opodatkowania takiej usługi będzie terytorium Polski. Polska spółka zobowiązana więc będzie wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować taką usługę podatkiem VAT w wysokości 22%.
Wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) nakazują traktować bardzo szeroko zakres usług reklamowych. Oznacza to, że w przypadku gdy przedmiotem usługi jest reklama wraz z innymi usługami niemającymi takiego charakteru, nie ma obowiązku rozdzielania tych usług. Jeżeli całościowo usługa ma charakter reklamowy, to spółka powinna jednolicie potraktować całość transakcji.
1. Pojęcie i definicja reklamy
Janina Poznańska jest księgową w spółce, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług reklamowych. Jak powinna definiować usługi reklamowe w celu odpowiedniej kwalifikacji podatkowej?
Brak definicji reklamy
Przepisy podatkowe (zarówno ustawy o podatku dochodowym, jak i ustawy o VAT) nie definiują pojęcia reklama. Konieczne w tym zakresie jest odniesienie się do słownikowego rozumienia tego pojęcia. Pomocne są również wyroki sądów oraz poglądy doktryny.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right