Zwrot towaru w wyniku uznanej reklamacji w transakcjach zagranicznych, sygn. Z.6.
Nieodłącznym działaniem towarzyszącym wymianie towarowej jest reklamacja związana z wadami nabytych towarów, w wyniku których dochodzi do zwrotu wadliwego towaru dostawcy. Ma ona miejsce również w transakcjach transgranicznych. Zwrot towaru skutkuje koniecznością korekty obrotu w VAT. Przepisy o VAT nie regulują odrębnych zasad dokonywania oraz rozliczania korekt w transakcjach transgranicznych (z wyjątkiem eksportu towarów). Wskazują jedynie, że mają do nich zastosowanie te same zasady, co w obrocie krajowym. Mimo to przy korekcie VAT należy mieć zawsze na uwadze specyfikę tych transakcji. Wywóz wadliwego towaru powoduje obowiązek korekty rozliczenia w VAT transakcji, w ramach której nastąpiła jego dostawa lub nabycie. Nie stanowi on natomiast odrębnej transakcji handlowej, tj. WDT, WNT, eksportu lub importu.
MARIUSZ DARECKI
1. Zwrot wyeksportowanego towaru
W grudniu ubiegłego roku firma Masvit wyeksportowała do Rosji dwie maszyny. Niestety na jedną z nich kontrahent złożył reklamację jakościową i w rezultacie nastąpił zwrot maszyny. Uzgodniono, że w ramach uznanej reklamacji nastąpi wymiana maszyny na nową. Czy zwrot maszyny będzie dla firmy Masvit importem towaru? W jaki sposób należy rozliczyć zwrot tej maszyny przez nabywcę i ewentualnie wywóz nowej maszyny do Rosji?
Korekta wartości sprzedaży eksportowej
Zwrot maszyny z Rosji nie będzie dla firmy Masvit importem. Dostawa nowej maszyny powinna być potraktowana jako odrębny eksport.