Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2016-11-13

Jak sporządzić łączne sprawozdanie finansowe

Jednostki gospodarcze działające na terytorium Polski mogą ze swojej struktury organizacyjnej wydzielić tzw. jednostki organizacyjne samobilansujące. W takiej sytuacji ustawa o rachunkowości zobowiązuje jednostki, w skład których wchodzą oddziały/zakłady, do sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego.

Ustawa o rachunkowości zawiera odrębne regulacje w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego przez jednostkę posiadającą oddziały samobilansujące. W myśl art. 51 ust. 1 jednostka oraz wchodzące w jej skład jednostki organizacyjne (oddziały/zakłady) samodzielnie sporządzające sprawozdanie finansowe sporządzają również łączne sprawozdanie finansowe. Jest ono sumą sprawozdań finansowych jednostki oraz wszystkich jej oddziałów/zakładów. Mimo zawartych w tym sprawozdaniu danych z jednostki macierzystej i wyodrębnionych jednostek jest to nadal sprawozdanie pojedynczej jednostki gospodarczej. Nie należy więc go mylić ze skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, mimo że występuje wiele podobieństw w ich przygotowywaniu. Łączne sprawozdanie finansowe sporządzają jednostki, które posiadają przedstawicielstwa lub oddziały/zakłady otworzone w innym państwie i które zgodnie z przepisami tego kraju muszą prowadzić księgi rachunkowe. W przypadku gdy te jednostki nie muszą prowadzić samodzielnie ksiąg rachunkowych, jednostka macierzysta ujmuje w swoich księgach operacje gospodarcze jednostki podległej. Jednostki, które nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych samodzielnie, nie są jednostkami samobilansującymi.

1. Zasady sporządzania łącznego sprawozdania finansowego

Sporządzając łączne sprawozdanie finansowe, jednostka sumuje dane ze swojego sprawozdania finansowego z danymi wynikającymi ze sprawozdania wszystkich wewnętrznych jednostek organizacyjnych oddziałów/zakładów, a następnie dokonuje niezbędnych wyłączeń.

Wyłączenia polegają na oczyszczeniu łącznego sprawozdania finansowego z:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00