Artykuł
Czynności likwidacyjne - sprawozdawczość likwidacyjna - część 2
Likwidatorzy powinni ogłosić o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji. Powinni również wezwać wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w terminie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. Od tego dnia rozpoczynają się też czynności likwidacyjne, które wiążą się z określonymi obowiązkami sprawozdawczymi.
Pierwszym obowiązkiem sprawozdawczym jest sporządzenie tzw. bilansu likwidacyjnego.
1. Bilans likwidacyjny
Bilans otwarcia likwidacji sporządzają likwidatorzy.
Bilans otwarcia likwidacji spółki sporządza się w celu podziału rzeczywistego majątku między wierzycieli spółki. Po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli następuje podział pozostałego majątku między wspólników. Bilans ten likwidatorzy składają zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia. Do bilansu likwidacyjnego należy przyjąć wszystkie składniki aktywów według ich wartości zbywczej, a nie księgowej. Powinien być podpisany przez wszystkich powołanych w spółce likwidatorów. Likwidatorzy ponoszą też odpowiedzialność za wadliwe sporządzenie tego bilansu.
UWAGA!
Bilans likwidacyjny nie jest tożsamy z bilansem rocznym.
Bilans ten powinien być sporządzony niezwłocznie po rozpoczęciu likwidacji, tj. w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia zdarzeń powodujących likwidację spółki. W praktyce sporządza się go zwykle na dzień podjęcia uchwały o likwidacji spółki lub na dzień orzeczenia sądu wydanego w tym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right