Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-29

Organizacja rachunkowości i ewidencja księgowa pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej

Ewidencję księgową pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej należy prowadzić nie tylko zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ale także zgodnie z zasadami szczegółowymi.

Pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa (PKZP) jest tworzona na podstawie przepisów ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Szczegółowe zasady rachunkowości PKZP wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy.

W zakładach pracy mogą być tworzone pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe, których członkami mogą być pracownicy, emeryci i renciści, bez względu na przynależność związkową. Zakład pracy zobowiązany jest do świadczenia pomocy PKZP w szczególności w zakresie:

● zapewnienia pomieszczeń biurowych i odpowiednio zabezpieczonego miejsca na przechowywanie pieniędzy,

● transportu pieniędzy z banku,

● prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej,

● dostarczania druków i formularzy,

● dokonywania na rzecz PKZP potraceń w listach płac, listach wypłat zasiłków chorobowych i wychowawczych, wpisowego, wkładów miesięcznych oraz rat pożyczek,

● przyjmowania wpłat wnoszonych przez emerytów i rencistów oraz osoby przebywające na urlopach wychowawczych,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00