Artykuł
Organizacja rachunkowości i ewidencja księgowa pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej
Ewidencję księgową pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej należy prowadzić nie tylko zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ale także zgodnie z zasadami szczegółowymi.
Pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa (PKZP) jest tworzona na podstawie przepisów ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Szczegółowe zasady rachunkowości PKZP wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy.
W zakładach pracy mogą być tworzone pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe, których członkami mogą być pracownicy, emeryci i renciści, bez względu na przynależność związkową. Zakład pracy zobowiązany jest do świadczenia pomocy PKZP w szczególności w zakresie:
● zapewnienia pomieszczeń biurowych i odpowiednio zabezpieczonego miejsca na przechowywanie pieniędzy,
● transportu pieniędzy z banku,
● prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej,
● dostarczania druków i formularzy,
● dokonywania na rzecz PKZP potraceń w listach płac, listach wypłat zasiłków chorobowych i wychowawczych, wpisowego, wkładów miesięcznych oraz rat pożyczek,
● przyjmowania wpłat wnoszonych przez emerytów i rencistów oraz osoby przebywające na urlopach wychowawczych,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right