Porada
Kiedy środek trwały jest zdatny do użytku
10 lipca 2013 r. w hali produkcyjnej naszej fabryki wybuchł pożar. W konsekwencji całkowitemu zniszczeniu uległa maszyna drukarska oraz hala produkcyjna. Poczynając od sierpnia 2013 r. rozpoczęliśmy proces odbudowy zniszczonej hali. Kupiliśmy też nową maszynę drukarską. Produkcja w odbudowanej hali z wykorzystaniem kupionej maszyny została wznowiona w styczniu 2014 r. Wszystkie wydatki związane z zakupem maszyny oraz odbudową hali były rejestrowane w naszych księgach na dwóch oddzielnych kontach inwestycyjnych. Mimo rozpoczęcia produkcji w styczniu 2014 r. w dalszym ciągu ponosiliśmy wydatki związane z obu obiektami w celu całkowitego dostosowania ich do naszych potrzeb. Obecnie rozpoczęliśmy działania zmierzające do formalnego odbioru nowej hali produkcyjnej przez PINB, co musi zostać poprzedzone weryfikacją przez stosowne służby zewnętrzne (bhp, inspekcja sanitarna, ochrona przeciwpożarowa, ochrona środowiska). Ponieważ praktycznie całość nakładów inwestycyjnych uznaliśmy za zakończoną, począwszy od października 2014 r. zamierzamy rozpocząć amortyzację zarówno maszyny, jak i hali produkcyjnej (przeniesienie z inwestycji na środki trwałe we wrześniu 2014 r.). Biegli rewidenci stwierdzili jednak w krótkiej notatce elektronicznej, że należy ująć w księgach odpisy amortyzacyjne za cały rok 2014, pomijając brak formalnego odbioru hali przez służby zewnętrzne (uważamy, że przejęcie na środki trwałe maszyny i hali produkcyjnej powinno mieć miejsce w tym samym miesiącu, gdyż maszyna jest zlokalizowana w tej właśnie hali, nie można więc obu tych środków trwałych traktować oddzielnie). Czy stanowisko biegłych rewidentów można uznać za właściwe? Czy słuszne jest wprowadzanie do ksiąg odpisów amortyzacyjnych obu obiektów w przypadku braku ich formalnego odbioru (zwłaszcza hali produkcyjnej)?
PROBLEM
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right