Artykuł
Polityka rachunkowości organizacji non profit nieprowadzących działalności gospodarczej
5 września 2014 r. weszła w życie zmiana ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1100), która wprowadza nową kategorię podmiotów. Są to mikropodmioty, które mogą stosować uproszczoną sprawozdawczość finansową i dzięki temu zmniejszać swoje obciążenia administracyjne, zarówno kosztowe, jak i czasowe. Do tej kategorii zastały też zaliczone organizacje non profit nieprowadzące działalności gospodarczej. Oznacza to, że od 5 września 2014 r. przestało też obowiązywać rozporządzenie MF w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, w którym dotychczas zawarte były uproszczone zasady rachunkowości tych jednostek.
1. Wprowadzenie - organizacje non profit jako mikropodmioty
Organizacje non profit zgodnie z przepisami rozporządzenia MF prowadziły księgi rachunkowe według przepisów ustawy o rachunkowości. Jednocześnie w ramach rozporządzenia MF zostały przewidziane dla nich pewne uproszczenia. Dotyczyły ona m.in. zakresu przychodów i kosztów działalności statutowej. Według rozporządzenia MF jednostki te zaliczały do przychodów otrzymane środki pieniężne i inne aktywa finansowe ze źródeł określonych odrębnymi przepisami prawa i statutem, w tym otrzymane składki statutowe, nieodpłatnie otrzymane składniki majątku, a także kwoty należne ze sprzedaży składników majątku oraz przychody finansowe, dotacje i subwencje. W przedstawicielstwach zagranicznych do przychodów zaliczało się także środki pieniężne otrzymane od przedsiębiorcy zagranicznego z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów działalności przedstawicielstwa. Z kolei do kosztów działalności organizacje non profit mogły zaliczyć koszty związane z realizacją zadań statutowych. Dotyczyło to też świadczenia określonego statutem. Za koszty można było uważać też koszty administracyjne jednostki, w szczególności wynagrodzenia oraz ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników i innych osób, odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zużycie materiałów i energii, usługi obce, a także pozostałe koszty o charakterze administracyjnym. Oznaczało to konieczność podziału kosztów na koszty rodzajowe. Przepisy te nie zostały wyszczególnione dla organizacji non profit jako dla mikropodmiotów. W nowelizacji ustawy o rachunkowości podkreśla się, że te jednostki nie mają obowiązku stosowania zasady ostrożności, więc nie muszą tworzyć rezerw ani dokonywać odpisów aktualizujących wartość składników aktywów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right