Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2012-09-24

Metody ustalania cen między podmiotami powiązanymi - część 2

Które z metod ustalania cen transferowych między podmiotami powiązanymi mogą mieć zastosowanie w konkretnych transakcjach? Niniejszy artykuł jest kontynuacją prezentacji metod ustalania cen transferowych. W poprzednim numerze opisaliśmy metodę porównywalnej ceny niekontrolowanej. Poniżej przedstawiamy pozostałe metody tradycyjne oraz metody zysku transakcyjnego, coraz częściej brane pod uwagę przy kalkulowaniu cen transferowych.

Metoda ceny odprzedaży polega na sprawdzeniu rynkowego charakteru cen transferowych w kontrolowanej transakcji w odniesieniu do marży zysku brutto (zysk brutto podzielony przez sprzedaż netto), zrealizowanej w porównywalnej transakcji niezależnej. Metoda ta jest zazwyczaj stosowana w przypadku zakupu i odprzedaży rzeczy, do których nabywca/odprzedający nie dodaje większej wartości przez nadanie tym rzeczom innych form fizycznych lub przez zaangażowanie wartości niematerialnych o charakterze marketingowym.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia MF metoda ceny odprzedaży polega na obniżeniu ceny określonej w transakcji danego podmiotu z podmiotem niezależnym ("cena odprzedaży"), dotyczącej dóbr lub usług nabytych uprzednio przez dany podmiot od podmiotu z nim powiązanego, o marżę brutto ceny odprzedaży ("marża ceny odprzedaży"). Tak ustalona cena może być uważana za cenę rynkową określoną w transakcji danego podmiotu z podmiotem z nim powiązanym. Marża ceny odprzedaży stanowi kwotę, z której odprzedający będzie się starał pokryć koszty sprzedaży i inne koszty operacyjne, a także osiągnąć odpowiedni zysk w związku z pełnionymi funkcjami w ramach transakcji, z uwzględnieniem wykorzystanego majątku i ponoszonego ryzyka.

Marża ceny odprzedaży:

● jest ustalana przez odniesienie do poziomu marży, jaką podatnik stosuje w porównywalnych transakcjach z podmiotami niezależnymi, lub marży stosowanej w porównywalnych transakcjach przez podmioty niezależne,

● obejmuje wydatki (bezpośrednie i pośrednie), jakie podatnik poniósł w związku z dokonaną transakcją, oraz stopę zysku odpowiednią dla tego typu transakcji,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00