Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2010-11-15

1. Czy należy tworzyć rezerwę na dostawy niefakturowane

W większości przedsiębiorstw prowadzone jest konto "Rozliczenie zakupu". Saldo kredytowe tego konta wykazuje dostawy niefakturowane, w związku z którymi na koniec roku pojawi się wątpliwość, jak je wykazać w księgach: czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, czy ująć jako zobowiązania? Przepisy prawa bilansowego nie są jednoznaczne w tym zakresie.

Prowadzenie konta "Rozliczenie zakupu" jest zalecane jednostkom gospodarczym w celu kontroli dokonanych zakupów. Na stronie debetowej tego konta należy ująć dostawy w drodze, tj. obroty na tej stronie oznaczają brak fizycznej dostawy, na którą jednostka otrzymała już fakturę zakupu. Stosowanie tego konta eliminuje ryzyko ujmowania składników aktywów, których jednostka jeszcze nie otrzymała.

Na stronie kredytowej konta "Rozliczenie zakupu" wykazywane są dostawy, na które jednostka nie otrzymała jeszcze faktury, tj. dostawy niefakturowane. Jeżeli minie termin wystawienia faktury, jednostka powinna się dowiadywać u kontrahenta, co się stało z dostawą, ponieważ może się zdarzyć, że faktura zaginęła w drodze lub kontrahent zapomniał jej wystawić. Problem braku faktury pojawi się przy rocznej inwentaryzacji, kiedy jednostka otrzymuje prośbę o potwierdzenie sald, którego bez faktury nie może wykonać. Oczywiście należy też pamiętać, że dostawca ma określony termin na wystawienie faktury, który może się przesunąć na następny rok obrotowy. W przypadku braku faktur na dzień bilansowy pojawi się pytanie: czy tworzyć rezerwę, czy wykazać zobowiązanie?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00