Porada
4. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych
Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.
Likwidacja środków trwałych może być spowodowana, poza naturalnym zużyciem, także:
l przypadkami losowymi - pożar, powódź, kradzież,
l decyzjami ekonomicznymi - np. mała opłacalność produkcji i potrzeba wymiany urządzeń,
l zmianą profilu działalności i budową nowych środków trwałych,
l zepsuciem i brakiem ekonomicznego uzasadnienia naprawy.
Praktyka gospodarcza wykształciła dwa etapy likwidacji. Wyróżnia się je, gdyż zaprzestanie używania środka trwałego nie musi oznaczać jego faktycznej likwidacji.
Etap 1 - likwidacja księgowa
Likwidacja księgowa oznacza wyksięgowanie danego środka trwałego z konta „Środki trwałe” oraz z konta „Umorzenie środków trwałych”.