Porada
2. Jak ująć w księgach rachunkowych wykonanie układu ratalnego
Spółka otrzymała decyzję o rozłożeniu należności dla ZUS na 20 rat. Zakład Ubezpieczeń Społecznych doliczył opłatę prolongacyjną. Kiedy to zdarzenie ująć w księgach - w momencie podpisania umowy czy dopiero po zapłacie wszystkich rat? Jak przeprowadzić ewidencję księgową w przypadku opóźnień w spłacie? Czy w razie opóźnień w spłacie kwota należności głównej i odsetek ulegnie zmianie?
problem
rada
Opłatę prolongacyjną ewidencjonuje się w momencie otrzymania decyzji o odroczeniu terminu płatności - jako koszt finansowy. Jeżeli ustalone terminy zapłaty przekraczają rok obrotowy, ewidencję opłaty można przeprowadzić przez konto RMK. Rozłożone na raty składki ZUS wykazuje się w księgach rachunkowych na zasadach ogólnych. W przypadku niedotrzymania terminu płatności raty składki decyzja ratalna wygasa, w związku z czym pozostała kwota, wraz z odsetkami, staje się natychmiast wymagalna.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right