Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2016-09-05

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządzie - jakie obowiązki wprowadza nowa ustawa

Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do podjęcia wspólnego rozliczania VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. Nowa ustawa, która ustala zasady dokonania centralizacji, daje jednostkom samorządowym czas do końca roku na połączenie rozliczeń VAT. Reguluje zasady korekty rozliczeń i ewentualnych zwrotów otrzymanych dotacji w części, w jakiej finansowały nieodliczony VAT.

ZMIANY 2017

Zasady centralizacji rozliczeń VAT reguluje specjalna ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o centralizacji rozliczeń VAT). Niektóre regulacje tej ustawy mają zastosowanie również do podatników, którzy dokonali centralizacji przed jej wejściem w życie, czyli przed 1 października 2016 r. Na dzień oddawania materiałów do druku ustawa czekała na rozpatrzenie poprawek Senatu przez Sejm.

Kogo obejmuje centralizacja rozliczeń VAT

Obowiązek dokonania centralizacji dotyczy jednostek samorządu, które rozliczały VAT odrębnie od swoich jednostek organizacyjnych. Ustawa o centralizacji rozliczeń VAT definiuje jednostki organizacyjne.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego to gminy, powiaty i województwa.

DEFINICJA

Jednostka organizacyjna - to:

a) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowa jednostka budżetowa lub samorządowy zakład budżetowy,

b) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z dniem podjęcia wspólnego rozliczania VAT jednostka samorządu wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych (art. 4 ustawy o centralizacji rozliczeń VAT).

Jak powiadomić urząd o dokonanej centralizacji

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00