Porada
Jak należy prowadzić ewidencję sprzedaży wyrobów węglowych
Z początkiem 2016 r. nastąpiły zmiany w akcyzie. Niektóre nadal wzbudzają wiele wątpliwości u podmiotów, które muszą stosować nowe regulacje. Jedną z takich kwestii jest ewidencjonowanie sprzedaży tzw. wyrobów węglowych, czyli węgla kamiennego, brunatnego i koksu, sprzedawanych na cele opałowe. Podatnicy obarczeni tym obowiązkiem nadal mają wątpliwość, jaką część sprzedaży ujmować w ewidencji sprzedaży. Czy ewidencja ta musi obejmować całość sprzedaży dokonywanej na rzecz finalnych nabywców węglowych, czy tylko sprzedaż na cele zwolnione, z wykorzystaniem dokumentu dostawy.
Akcyza co do zasady jest podatkiem jednofazowym. Oznacza to, że płaci go tylko jeden podmiot w całym łańcuchu obrotu. Jednak przyjęty w Polsce model opodatkowania wyrobów węglowych nakłada obowiązki prowadzenia ewidencji dla celów akcyzy węglowej prawie na wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie węglem, nawet jeśli mogą nie być podatnikiem akcyzy z tego tytułu.
Wynika to z faktu, że ustawodawca rozróżnia dwa rodzaje podmiotów w obrocie wyrobami węglowymi, tj. tzw.:
● pośredniczące podmioty węglowe i
● finalnych nabywców węglowych.
Aby być pośredniczącym podmiotem węglowym (dalej: PPW), należy do właściwego dla siebie naczelnika urzędu celnego złożyć pisemne powiadomienie o zamiarze rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW. Natomiast finalnymi nabywcami węglowymi są wszystkie te podmioty i osoby, które nie złożą takiego powiadomienia. Po złożeniu powiadomienia dany PPW wpisywany jest na tzw. listę PPW publikowaną na stronie Ministerstwa Finansów, która jest codziennie aktualizowana (http://www.mf.gov.pl/sluzba-celna/dzialalnosc/lista-posredniczacych-podmiotow-weglowych).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right