Porada
Jak rozliczyć zaliczki otrzymane przed utratą zwolnienia z VAT
Sprzedawca, który otrzymuje zaliczkę przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usług, zasadniczo jest zobowiązany do rozliczenia VAT. Reguła ta nie dotyczy drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia podmiotowego od podatku, którzy - podobnie jak w przypadku innych wykonywanych czynności - nie opodatkowują pobranych zaliczek. Może się jednak zdarzyć, że drobny przedsiębiorca pobierze zaliczkę, a następnie utraci zwolnienie podmiotowe lub z niego zrezygnuje. Powstaje wówczas problem z rozliczeniem takiej transakcji.
W przypadku otrzymania przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całości lub części zapłaty, w szczególności: przedpłaty, zaliczki, zadatku lub raty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do uzyskanej kwoty.
1. Rozliczenie i dokumentowanie zaliczek przez podatników zwolnionych
Obowiązek opodatkowania zaliczek nie dotyczy drobnych przedsiębiorców, korzystających ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, przewidzianego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Czynności wykonywane przez tych przedsiębiorców nie są opodatkowane VAT. Przypomnijmy, że zwolnienie to obejmuje podatników:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right