Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2015-12-29

Jak rozliczać świadczenia realizowane w związku z wykonaniem umów gwarancyjnych

Świadczenia gwarancyjne polegające na usunięciu wad fizycznych rzeczy lub dostarczeniu rzeczy wolnej od wad mają charakter czynności z natury nieodpłatnych. Usługi wynikające z zobowiązania gwarancyjnego zostały już bowiem wcześniej wliczone w cenę towaru i opodatkowane na etapie sprzedaży produktu objętego gwarancją. W pewnych sytuacjach czynności te mogę jednak podlegać opodatkowaniu VAT. Rozstrzygnięcie, czy realizowane świadczenie gwarancyjne jest czynnością opodatkowaną VAT, wymaga ustalenia, kto faktycznie wykonuje to świadczenie.

Obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, gdy sprzedana rzecz nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym, regulują postanowienia art. 577 Kodeksu cywilnego. Obowiązki te mogą w szczególności polegać na:

● zwrocie zapłaconej ceny,
● wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz
● zapewnieniu innych usług.

Jeżeli natomiast udzielono gwarancji co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym (art. 577 § 3 k.c.). W braku odrębnego zastrzeżenia termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została wydana kupującemu (art. 577 § 4 k.c.).

Sposób rozliczenia tych świadczeń w VAT może się różnić w zależności od tego, jak zostaną wykonane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00