Porada
Jak rozliczać świadczenia realizowane w związku z wykonaniem umów gwarancyjnych
Świadczenia gwarancyjne polegające na usunięciu wad fizycznych rzeczy lub dostarczeniu rzeczy wolnej od wad mają charakter czynności z natury nieodpłatnych. Usługi wynikające z zobowiązania gwarancyjnego zostały już bowiem wcześniej wliczone w cenę towaru i opodatkowane na etapie sprzedaży produktu objętego gwarancją. W pewnych sytuacjach czynności te mogę jednak podlegać opodatkowaniu VAT. Rozstrzygnięcie, czy realizowane świadczenie gwarancyjne jest czynnością opodatkowaną VAT, wymaga ustalenia, kto faktycznie wykonuje to świadczenie.
Obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, gdy sprzedana rzecz nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym, regulują postanowienia art. 577 Kodeksu cywilnego. Obowiązki te mogą w szczególności polegać na:
● zwrocie zapłaconej ceny,
● wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz
● zapewnieniu innych usług.
Jeżeli natomiast udzielono gwarancji co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym (art. 577 § 3 k.c.). W braku odrębnego zastrzeżenia termin gwarancji wynosi dwa lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została wydana kupującemu (art. 577 § 4 k.c.).
Sposób rozliczenia tych świadczeń w VAT może się różnić w zależności od tego, jak zostaną wykonane.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right