Jak zmieni się rozliczenie gmin po wyroku TSUE
Od dłuższego czasu prowadzona była dyskusja na temat statusu podatkowego w VAT gminnych jednostek budżetowych. 29 września 2015 r. TSUE wydał orzeczenie, które kończy prowadzony od lat spór między gminami i przedstawicielami fiskusa. Oznacza to, że obecnie już nie może budzić wątpliwości, iż takie jednostki nie są podatnikami VAT, a zatem konieczne jest przeprowadzenie centralizacji i scalenia rozliczeń podatkowych gminy. Ministerstwo Finansów daje jednostkom samorządu czas na dokonanie takiej operacji do 30 czerwca 2016 r. Pozostaje jednak pytanie, czy to wystarczy oraz czy gminy powinny skorygować rozliczenia podatkowe za lata ubiegłe.
Przez wiele lat prowadzona była dyskusja na temat statusu podatkowego gminnych jednostek budżetowych. Spór sprowadzał się do tego, czy takie podmioty, przy swojej specyficznej niesamodzielności i uzależnieniu od gminy, mogą być uznane za podatnika podatku od towarów i usług. Co istotne, Minister Finansów twardo stał na stanowisku, że jednostki budżetowe mogą posiadać odrębną podmiotowość fiskalną od gminy, przez którą zostały utworzone. Spór w tym zakresie nie zakończył się nawet wtedy, gdy 24 czerwca 2013 r. NSA wydał uchwałę w składzie rozszerzonym siedmiu sędziów (I FPS 1/13), stwierdzając, że gminna jednostka budżetowa nie dysponuje wystarczającą samodzielnością, by być podatnikiem VAT. Obecnie jednak wszelkie dyskusje co do statusu podatkowego w VAT gminnych jednostek budżetowych znalazły swój kres. Po wyroku TSUE z 29 września 2015 r. (C-276/14) nie powinno być wątpliwości, że gminne jednostki budżetowe nie spełniają warunków, aby sklasyfikować je jako podatnika VAT. W konsekwencji gmina powinna dokonać centralizacji rozliczeń w zakresie VAT i w efekcie uwzględnić w swoich rozliczeniach z fiskusem czynności wykonywane i zakupy dokonywane przez takie jednostki.