Artykuł
Przewodnik dotyczący małego punktu kompleksowej obsługi w zakresie VAT
Ogólne informacje na temat niniejszego przewodnika
Niniejszy przewodnik ma na celu umożliwienie lepszego zrozumienia przepisów UE (zob. załącznik 1) dotyczących małego punktu kompleksowej obsługi, a także zapewnienie specyfikacji funkcjonalnej i technicznej w odniesieniu do procedur szczególnych przyjętych przez Stały Komitet Współpracy Administracyjnej. Oczekuje się, że dzięki ich publikacji ponad rok przed datą wejścia w życie nowych przepisów państwa członkowskie będą mogły w bardziej jednolity sposób transponować przepisy i wprowadzać swoje systemy IT oraz udzielać podatnikom informacji niezbędnych do dostosowania się z biegiem czasu do nowych przepisów.
Niniejszy przewodnik zostanie uzupełniony:
● dodatkowymi wytycznymi dotyczącymi audytu małego punktu kompleksowej obsługi,
● notami wyjaśniającymi dotyczącymi przepisów w zakresie miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych.
Niniejszy przewodnik jest wynikiem pracy zbiorowej: chociaż noty wydaje DG ds. Podatków i Unii Celnej w celu ich prezentacji na jej stronach internetowych, są one wynikiem gruntownych dyskusji z państwami członkowskimi.
Państwa członkowskie uczestniczyły najpierw w warsztatach Fiscalis poświęconych małemu punktowi kompleksowej obsługi, które odbyły się w Nikozji w maju 2013 r., a następnie w dyskusjach w ramach Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej.
Niniejszy przewodnik nie jest prawnie wiążący i stanowi jedynie praktyczne i nieformalne wytyczne dotyczące sposobu stosowania prawa UE i specyfikacji UE na podstawie opinii DG ds. Podatków i Unii Celnej.
Prace nad przewodnikiem nadal trwają: nie jest to produkt końcowy, lecz odzwierciedla stan prac w określonym czasie zgodnie z dostępną wiedzą i doświadczeniem. Oczekuje się, że z czasem konieczne okazać się mogą dodatkowe elementy.
Informacje ogólne
Przepisy dotyczące małego punktu kompleksowej obsługi wchodzą w życie w dniu 1 stycznia 2015 r.; umożliwią one podatnikom świadczącym usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze radiowe i telewizyjne oraz usługi elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami w państwach członkowskich, w których nie mają siedziby działalności gospodarczej, rozliczanie VAT należnego z tytułu świadczenia tych usług za pośrednictwem portalu internetowego w państwie członkowskim, w którym posiadają numer identyfikacyjny. System ten ma charakter fakultatywny i stanowi środek upraszczający wprowadzony w następstwie zmiany przepisów VAT w zakresie miejsca świadczenia, zgodnie z którymi usługi świadczone są w państwie członkowskim usługobiorcy, a nie w państwie członkowskim usługodawcy. Dzięki temu systemowi podatnicy mogą uniknąć rejestracji w każdym państwie członkowskim konsumpcji. Mały punkt kompleksowej obsługi stanowi odzwierciedlenie systemu obowiązującego do 2015 r. w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami przez usługodawców niemających siedziby działalności gospodarczej w Unii Europejskiej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right