Porada
Jak odliczyć podatek naliczony od posiadanych zapasów i wyposażenia przy rezygnacji ze zwolnienia z VAT
Spółka działa od sierpnia 2010 r., ale do VAT zgłosiła się od kwietnia 2011 r. Czy w deklaracji za kwiecień może odliczyć VAT od zakupów dokonanych w okresie, kiedy korzystała ze zwolnienia?
PROBLEM
RADA
Po rezygnacji lub utracie prawa do zwolnienia spółka nabywa prawo do odliczenia VAT od towarów i usług nabywanych po tym zdarzeniu, a także od posiadanych na ten dzień zapasów towarów, wyposażenia i środków trwałych - objętych ustawowym okresem korekty - ponieważ dochodzi do zmiany ich przeznaczenia z działalności zwolnionej (nieuprawniającej do odliczenia VAT) na działalność opodatkowaną dającą takie uprawnienie. Szczegóły rozliczenia w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia VAT przysługujące od dnia dokonania rejestracji nie jest jedynym przywilejem podatnika w przypadku utraty lub rezygnacji z prawa do zwolnienia z VAT. W takiej sytuacji podatnik nabywa również prawo do odliczenia VAT od zakupów towarów dokonanych przed tym zdarzeniem i posiadanych w tym dniu. Zasady odliczenia określa przepis art. 113 ust. 5 ustawy o VAT. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego spółka może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty lub rezygnacji ze zwolnienia. Aby jednak z tego przywileju skorzystać, spółka powinna:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right