Artykuł
Programy lojalnościowe - skutki najnowszego wyroku ETS
Programy lojalnościowe, które zakładały wymianę punktów, zebranych w ramach dokonywanych przez klientów zakupów, na nagrody, były jedną z form optymalizacji w VAT nieodpłatnych przekazań towarów. Niedawno jednak ETS wydał wyrok w sprawie tego typu programów, odnosząc się nie do kwestii nieodpłatnego przekazania towarów, ale do możliwości odliczenia VAT naliczonego. Niestety, wyrok ETS z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 Loyalty Management UK Ltd oraz w sprawie C-55/09 Baxi Group Ltd jest niekorzystny dla podatników. Mimo że nie dotyczy on bezpośrednio polskich podatników, jednak warto zapoznać się z jego treścią, gdyż może on wpłynąć na zmianę linii interpretacyjnej Ministra Finansów.
1. Programy lojalnościowe - sposób na optymalizację
Aby zrozumieć skutki wyroku ETS, warto najpierw zapoznać się z ideą organizowania programów lojalnościowych, które umożliwiają optymalizację podatkową rozliczeń z tytułu VAT. Jest to możliwe w sytuacji, gdy koordynację programem lojalnościowym powierzono podmiotowi zewnętrznemu. Wówczas w takich przedsięwzięciach uczestniczą zwykle cztery podmioty:
● sponsor,
● agencja reklamowa,
● dostawca,
● klient.
Sponsorem są co do zasady sklepy oferujące swoim klientom zakupy premiowane punktami. Sponsor zleca wówczas agencji reklamowej przeprowadzenie programu lojalnościowego i jego koordynację. Agencja reklamowa zarządza całym programem, a także współpracuje z dostawcami, którzy przekazują na rzecz klientów towary (czasem usługi) będące nagrodami w zamian za uczestnictwo w programie. W niektórych programach funkcję dostawcy pełni jednocześnie agencja reklamowa. Ostatnim z uczestników programu, a zarazem jego beneficjentem, jest klient, który w zamian za dokonane zakupy określonych towarów sponsora otrzymuje punkty, by potem móc je wymienić na nagrody.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right