Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-04-01

Programy lojalnościowe - skutki najnowszego wyroku ETS

Programy lojalnościowe, które zakładały wymianę punktów, zebranych w ramach dokonywanych przez klientów zakupów, na nagrody, były jedną z form optymalizacji w VAT nieodpłatnych przekazań towarów. Niedawno jednak ETS wydał wyrok w sprawie tego typu programów, odnosząc się nie do kwestii nieodpłatnego przekazania towarów, ale do możliwości odliczenia VAT naliczonego. Niestety, wyrok ETS z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 Loyalty Management UK Ltd oraz w sprawie C-55/09 Baxi Group Ltd jest niekorzystny dla podatników. Mimo że nie dotyczy on bezpośrednio polskich podatników, jednak warto zapoznać się z jego treścią, gdyż może on wpłynąć na zmianę linii interpretacyjnej Ministra Finansów.

1. Programy lojalnościowe - sposób na optymalizację

Aby zrozumieć skutki wyroku ETS, warto najpierw zapoznać się z ideą organizowania programów lojalnościowych, które umożliwiają optymalizację podatkową rozliczeń z tytułu VAT. Jest to możliwe w sytuacji, gdy koordynację programem lojalnościowym powierzono podmiotowi zewnętrznemu. Wówczas w takich przedsięwzięciach uczestniczą zwykle cztery podmioty:

● sponsor,

● agencja reklamowa,

● dostawca,

● klient.

Sponsorem są co do zasady sklepy oferujące swoim klientom zakupy premiowane punktami. Sponsor zleca wówczas agencji reklamowej przeprowadzenie programu lojalnościowego i jego koordynację. Agencja reklamowa zarządza całym programem, a także współpracuje z dostawcami, którzy przekazują na rzecz klientów towary (czasem usługi) będące nagrodami w zamian za uczestnictwo w programie. W niektórych programach funkcję dostawcy pełni jednocześnie agencja reklamowa. Ostatnim z uczestników programu, a zarazem jego beneficjentem, jest klient, który w zamian za dokonane zakupy określonych towarów sponsora otrzymuje punkty, by potem móc je wymienić na nagrody.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00