Jak ewidencjonować i korygować sprzedaż wysyłkową
Spółka prowadzi sprzedaż w systemie wysyłkowym. Kupione przez klientów towary wysyłane są z reguły za pośrednictwem kuriera lub przez Pocztę Polską. W przypadku płatności za towar w momencie dostarczenia przesyłki przez kuriera (pocztę) faktura wystawiana jest w chwili nadania przesyłki. Kupujący po zapłaceniu za towar u kuriera (listonosza) otrzymuje przesyłkę wraz z fakturą. Jak powinien zachować się sprzedawca, jeśli kupujący nie odbierze przesyłki (tym samym nie otrzymuje faktury i nie płaci za towar)? Towar wraz z fakturą wraca do sprzedawcy. Czy w takiej sytuacji wystąpi obowiązek sporządzenia korekty do faktury?
PROBLEM
Czy jeśli nasza firma rozpoczęła tego rodzaju działalność dopiero w bieżącym roku, musimy ewidencjonować tę sprzedaż na kasie? Czy ma znaczenie płatność gotówką względnie przelewem na konto?
RADA
Nie trzeba wystawiać faktury korygującej, ale można wystawione faktury anulować. W takiej sytuacji jak Państwa przewidziane są zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, po spełnieniu ustawowych warunków. Dla ustalenia prawa do zwolnienia ma znaczenie forma płatności. Szczegóły w uzasadnieniu.