Czy wysłanie faktury korygującej przez Internet jest wystarczającym potwierdzeniem jej odbioru przez nabywcę
Czy wysyłając kontrahentowi fakturę korygującą przez Internet, powinno się żądać potwierdzenia odebrania? Czy jest to dowód potwierdzający odebranie przez kontrahenta korekty?
PROBLEM
RADA
Sam fakt wysłania faktury korygującej za pośrednictwem Internetu nie stanowi potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Odbiór faktury powinien być potwierdzony odrębnie.
UZASADNIENIE
Z pytania przesłanego przez naszego Czytelnika nie wynika, czy firma wysyła pocztą elektroniczną fakturę korygującą wystawioną w wersji papierowej, czy też przesyła wystawioną elektronicznie fakturę, tj. e-fakturę.
Dwie formy wystawiania i przesyłania faktur
Jeżeli firma wystawia faktury w formie papierowej, to wymagane jest przestrzeganie zasad ich wystawiania określonych przepisem § 19 rozporządzenia w sprawie faktur. Faktury VAT i faktury korygujące należy wówczas wystawiać co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał otrzymuje nabywca, a kopia pozostaje u sprzedawcy. Oba egzemplarze muszą być odpowiednio oznaczone wyrazami "ORYGINAŁ" lub "KOPIA". Oznacza to, że oba egzemplarze faktury (w identycznym brzmieniu) powinny być wystawione w formie materialnej, tj. w formie papierowego wydruku, i w takiej formie dokumenty te powinny być przechowywane (w oryginalnej postaci) w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (§ 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia w sprawie faktur).