Artykuł
Jak ustalić i nałożyć na pracownika karę pieniężną
Pracodawca może dyscyplinować pracowników, stosując wobec nich kary porządkowe - upomnienie, naganę lub karę pieniężną. Karę pieniężną może nałożyć m.in. za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp czy opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia. Wpływy z kar pieniężnych zatrudniający przeznacza na poprawę warunków bhp w zakładzie. Kontrolę w zakresie prawidłowości wydatkowania tych środków sprawują związki zawodowe i Państwowa Inspekcja Pracy.
Katalog uchybień, za które można pracownikowi wymierzyć karę porządkową, jest ograniczony co do zakresu. Pracodawca może jednak w przepisach wewnątrzzakładowych uszczegółowić, za jakie konkretne zachowania lub zaniechania będzie stosował określony rodzaj kary. Za te same przewinienia pracodawca może wymierzyć więcej niż jeden rodzaj kary i nie ma tu żadnych ustawowych ograniczeń.
Nakładanie kary pieniężnej
Pracodawca może nałożyć na pracownika karę pieniężną za:
● nieprzestrzeganie przepisów bhp lub przepisów przeciwpożarowych,
● opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
● stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.
Przesłankami odpowiedzialności pracowniczej jest bezprawne działanie i wina pracownika (bez względu na jej rodzaj - umyślna czy nieumyślna).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right