Zawiadomienie o wyborze formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy - zaliczki uproszczone i kwartalne
Do 20 lutego 2017 r. podatnicy podatku dochodowego mający kalendarzowy rok podatkowy, którzy chcą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, powinni złożyć zawiadomienie w urzędzie skarbowym. W artykule przedstawiamy, jakie są zalety i wady tych form rozliczeń oraz kto i po spełnieniu jakich warunków może z nich skorzystać.
Zawiadomienia o wyborze sposobu opłacania zaliczek
Z kwartalnego lub uproszczonego sposobu wpłacania zaliczek mogą korzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PDOF) oraz podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (PDOP). Warto zaznaczyć, że z tych metod rozliczeń mogą skorzystać także podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej i ustalający dochód na podstawie prowadzonych ksiąg (art. 44 ust. 14 updof).
Aby skorzystać z tych form wpłacania zaliczek, konieczne jest złożenie pisemnego zawiadomienia o wybranej metodzie ich opłacania. Nie ma oficjalnych urzędowych druków, na których są składane zawiadomienia. Część urzędów skarbowych udostępnia jednak wzory druków, z których podatnik może skorzystać. Urzędy nie wymagają żadnych opłat. Przykładowe wzory zawiadomień prezentujemy w dalszej części artykułu. Podatnik PDOF rozpoczynający działalność zamiast wysyłania specjalnych powiadomień może zgłosić wybór zaliczek kwartalnych lub uproszczonych podczas składania wniosku o wpis do CEIDG (na formularzu CEIDG-1), wypełniając odpowiednie pola (poz. 19 formularza).