Jak ująć w księgach rachunkowych "zaokrąglenia" wynikające z deklaracji VAT
Podatnik VAT w ewidencji sprzedaży i zakupu wykazuje dane wartościowe z dokładnością do 1 grosza. Z kolei w deklaracji VAT te sumaryczne dane są wykazywane z dokładnością do 1 zł. W ten sposób powstają drobne zaokrąglenia, które należy odpowiednio ująć w księgach rachunkowych oraz rozliczyć dla celów podatku dochodowego.
Zasady dokonywania zaokrągleń przy przenoszeniu z ewidencji VAT do deklaracji
Ewidencja zakupu i sprzedaży prowadzona na potrzeby VAT w sposób precyzyjny musi odzwierciedlać kwoty transakcji podlegające opodatkowaniu. Wpisy dokonane przez podatnika w tej ewidencji muszą być zgodne z treścią wystawianych oraz otrzymywanych faktur. Tym samym podsumowanie kwoty VAT powinno być zgodne z sumą tego podatku wynikającą z poszczególnych dokumentów objętych rejestrem VAT. Oznacza to, że poszczególne wpisy w ewidencjach oraz ich podsumowania są podawane z dokładnością do 1 grosza, czyli bez zaokrągleń. Tak sporządzona ewidencja stanowi następnie podstawę do sporządzenia deklaracji. Kwoty przeniesione z ewidencji VAT do deklaracji podatkowej należy zaokrąglić z dokładnością do 1 zł. Sposób zaokrąglania wynika z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, w którym wskazuje się, że podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zasada ta obowiązuje również podatnika VAT, który przenosi wartości netto oraz kwoty należnego i naliczonego podatku z ewidencji VAT do deklaracji VAT.