Artykuł
Prawo zamówień publicznych - Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014
USTAWA
z 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych
(j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 907; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1473)*
*Tabela uwzględnia zmiany w ustawie - Prawo zamówień publicznych wprowadzone od 24 grudnia 2013 r.:
- ustawą z 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych** (Dz.U. z 2013 r., poz. 1473).
**Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych:
- przed dniem wejścia w życie ustawy i
- po dniu wejścia w życie ustawy, w następstwie postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, należy stosować przepisy dotychczasowe.
Treść przepisów przed nowelizacją | Treść przepisów po nowelizacji |
Art. 2. [Definicje] | Art. 2. [Definicje] |
Ilekroć w ustawie jest mowa o: | Ilekroć w ustawie jest mowa o: |
Brak odpowiednika | (...) 9b) umowie o podwykonawstwo - należy przez to rozumieć umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami; (...) |
Komentarz: Od 24 grudnia 2013 r. słowniczek ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej Pzp) został rozszerzony o definicje "umowy o podwykonawstwo". Tego rodzaju umowy stanowią wyłącznie pisemne umowy o charakterze odpłatnym. Przedmiotem umowy o podwykonawstwo będą mogły być zarówno usługi, dostawy, jak i roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego. Zmiana była konieczna, ponieważ celem ustawodawcy było wzmocnienie ochrony praw podwykonawców uczestniczących w procesie realizacji zamówień publicznych, w szczególności zapewnienie terminowej oraz pełnej wypłaty należnego im wynagrodzenia. Dotychczasowa praktyka wskazywała, że postępowanie wykonawców prowadziło do zatorów płatniczych w kwestii wypłacania wynagrodzeń małym i średnim przedsiębiorcom (podwykonawcom) przez głównych wykonawców. W skrajnych przypadkach prowadziło to do upadłości lub likwidacji tych przedsiębiorstw. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right