Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2013-10-12

Inwestycje w obcych środkach trwałych - rozliczenia podatkowe

Przedsiębiorcy w prowadzonej działalności gospodarczej często wykorzystują cudze środki trwałe lub składniki majątku. Użytkowanie takich obcych składników majątku może się odbywać na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia, tzw. leasingu operacyjnego lub innej umowy o podobnym charakterze. Korzystanie z cudzych środków trwałych oznacza konieczność dostosowania tych środków do własnych potrzeb przedsiębiorcy. Takie dostosowanie przybiera najczęściej formę tzw. inwestycji w obcym środku trwałym. W obrocie gospodarczym najczęściej spotykanym przypadkiem inwestycji w obcych środkach trwałych są nakłady na lokale wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Inwestycje to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości (art. 4a pkt 1 updop i art. 5a pkt 1 updof). Środki trwałe w budowie to zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego (art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości).

Przypomnijmy, że ulepszenie środka trwałego polega na rozbudowie, przebudowie, modernizacji lub rekonstrukcji (patrz Słowniczek), powodującej, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego, kosztami jego eksploatacji lub innymi miarami. Z kolei obcym środkiem trwałym są aktywa, które nie stanowią własności podatnika i w momencie przekazania do używania są kompletne oraz zdatne do używania.

UWAGA!

Nakłady dokonywane przez podatnika stanowią inwestycje w obcym środku trwałym, tylko jeżeli prowadzą do ulepszenia obcego środka trwałego.

Podstawowym problemem przedsiębiorców jest rozróżnienie, czy poniesione wydatki to wydatki na ulepszenie, czy tylko remont środka trwałego. Od tego rozróżnienia zależy sposób traktowania wydatku dla celów podatkowych. Przedsiębiorcy muszą pamiętać, że wydatki innego rodzaju niż wydatki na rozbudowę, przebudowę, modernizację lub rekonstrukcję, których efektem jest odtworzenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, należy klasyfikować jako remont. Remont nie stanowi inwestycji w obcym środku trwałym. Inwestycją w obcym środku trwałym nie jest również np. wybudowanie nowego obiektu na dzierżawionym gruncie. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 6 lutego 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-1398/12/PH).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00